fredag 8 februari 2008

Skydda EU:s gränser - stoppa frihandeln!

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
Ni har väl sett i nyhetsflödet att EU beslutat om totalstopp för import av kött från Brasilien. Nu kan man tänka att det kanske var ett utslag av miljötänkande. Inte ska man frakta kött runt halva jordklotet när man kan producera detta på bondgården i grannbyn? Men det är icke fallet. Kanske berodde det på att europeiskt köttproduktion har lyckligare kossor som får ströva fritt medan brassekossorna står instängda i stallet hela sitt liv. Men icke, det är snarare tvärtom. Nä, man har funnit att brassarna inte kan berätta vilken kossa det var som fick sätta livet till för att producera den aktuella entrecoten. EU gjorde först en egen inspektion i Brasilien, men hittade egentligen inte så mycket att anmärka på. Men, se det nöjde sig inte irländarna med. Så dom skickade en egen inspektionsgrupp med representanter för irländska köttproducenter för att inspektera den brasilianska köttproduktionen. Och nu, mån ni tro, hittade man att klaga på. Och rapporten från irländarna köpte EU direkt utan att irågasätta. För irländarna handlar det om deras egen köttexport som började få problem med billigare kött från Brasilien. Och för EU handlade det om att inte reta irländarna. För tänk om irländarna just nu blev purkna på EU. Då kunde dom ju tänkas rösta nej till den nya EU-grundlagen. Och då var det kört med den. Irländarna är ju ensamma om att ge folket inflytande. Och det gör dom inte för att dom tycker det är en bra idé. Dom gör det för att grundlagen kräver det. Bäst att hålla irländarna på gott humör. Det är ju bara en massa brassar som drabbas. Dom är ju inte med i EU.

För en dryg vecka sedan berättade jag om Högeralliansens nya drive med nystartade kontrollmyndigheter. Och på skoj sade jag att major Jan "skoltalibanen" Björklund nog underade på en skolkontrollmyndighet. Men jag avfärdade idén som dum eftersom det ju redan finns ett Skolverk. Jag kunde ju inte veta hur mycket före min tid jag var. I går hörde jag att majorn bestämt att det ska startas en speciell Skolinspektionsmyndighet som ska kontrollera så att skolorna i Sverige lyder Jan. Jag skulle vilja ge hr Björklund betyget "-". Men edet går inte eftersom det bara skulle kunna ges om man var borta för mycket. Och majorn är bevisligen i varje fall kroppsligen närvarande. Så det får bli ett "F" istället.

Jag ser förresten att SEB ska dela ut cirka 3 miljarder i bonus till sina anställda. Varför jobbar man inte där utan på Försäkringskassan. Men vi skulle väl kunna få bonus på alla indragna sjukpenningar? Gav man bonus till personalen för det skulle ni se på indragningar...... Jag menar, får bankens personal bonus för alla kunder dom lurat att köpa fonder så.....

Teliasonera gjorde en vinst på drygt 6 miljarder och ska bland annat göra en extra utdelningsutbetalning till aktieägarna. Och offentliggör samtidigt att var 5:e anställd får gå. Resultet på börskursen? Den rasar....... Vinsten var inte tillräcklig och sparkandet inte tillräckligt intensivt. Släng börsnissarna i Strömmen - och hoppas att dom inte kan simma!

Inga kommentarer: