fredag 22 februari 2008

Fredriks högervalsallians

Sista semesterdagen, bara helgen också kvar och sedan tillbaka till jobbet. Jag tror jag skriver om något roligare!

Ett av de områden där Högeralliansen högtidligt lovade förändring var när det gällde utnämning till statliga uppdrag. Tjänsterna skulle utannonseras och tillsättningen skulle ske mycket mer öppet. Fast så särskilt bra har det inte gått på den här punkten. Avstegen har mer varit regel än undantag. Och tillsättandet av avgångna moderata försvarsministern Mikael Odenberg till ny Generaldirektör för Svenskt Kraftnät var inget undantag. Men Fredrik Reinfeldt bedyrade högtidligt att tillsättningen skett av en fristående konsult, inte som en reträttpost för Odenberg. Nu har det avslöjats hur den fristående tillsättningen skett. Näringsdepartementet gav den inhyrda konsulten två namn att komma med synpunkter på. Den ena var Mikael Odenberg, den andra ville inte ha jobbet! Konsulten verkar dock ha varit ärlig, han har bara fakturerat för en person. Och Fredrik Reinfeldt fortsätter att hävda att tillsättningen skett genom en extern rekrytering. Hahaha! Det var roligt!

Det ska påpekas att jag tillhör de som inte generellt är motståndare till att f.d. politiker får denna typen av tjänster. Dom har under sin tid som politiker byggt upp ett stort kontaktnät och breda kunskaper. Och kan alltså vara mycket lämpliga till tjänsterna. Min kritik handlar inte om att Mikael Odenberg fått jobbet, han kan mycket väl vara ytterst lämplig, utan det handlar om den falska, hycklande, ljugande statsministerns skitsnack.

Turkiet har med mer än 10.000 soldater gått över gränsen till Irak för att slå till mot kurdiska rebeller. Många ställer sig frågan varför det sker just nu, och menar att det militärt sätt är en olämplig tidpunkt. Jag har sett och hört ett par förklaringar, men faktiskt inte sett någon som insett det uppenbara. Naturligtvis sker detta för att göra det tydligt för kurderna att dom inte ska inbilla sig något. Att Kosovo erkänts som en självständig stat innebär inte att kurderna ska tro att det skulle påverka deras möjlighet till en egen stat. Och så är det naturligtvis. USA:s förbindelser med Serbien är dåliga (alltså kan man mycket väl stödja att en del av landet styckas av till en ny självständig stat) medan USA:s förbindelser med Turkiet är goda (och då kommer man naturligtvis inte att stödja någon avstyckning). Jag väntar med spänning på att Washington ska stödja det palestinska folkets rätt till en egen oberoende stat (utan utländsk ockupation) på samma resoluta sätt som man stött kosovoalbanerna. Det här är faktiskt inte roligt.

Jag var och skrev på ett nytt anställningsavtal i dag. Det börjar så smått glida in i medvetandet att jag snart inte längre kan titulera mig Försäkringshandläggare längre. Det kändes lite slutgiltigt när jag såg det tryckt på ett papper; Vik Socialsekreterare! Undrar hur det går? Hur som helst, en något högre lön, höjd deltid från 75% - 85%, inga pendlingsresor och dessutom sänkta kostnader för lunch kan inte ses annat än som positivt.

Förresten, grattis på födelsedagen mamma!

Inga kommentarer: