måndag 25 februari 2008

En läsomans paradis

Jag har under dagen gjort ett kortare besök på Barnhabiliteringen vilket gjort att jag fick göra en extra liten tågutflykt Helsingborg - Ängelholm retur. Något som kan ge en chans till lite extra gratisläsning. Är man nyhetsnarkoman som jag ibland känner mig som missar jag inte en chans att läsa en tidning. Upphittade tidningar på tåget har gjort att jag i dag därför läst 10 dagstidningar. Först Helsingborgs Dagblad på morgonen. I Helsingborg finns tre gratistidningar, Punkt.se, Metro och Xtra. Kanske helt onödigt köptes Aftonbladet in. På tåget hittade jag gratistidningen City (Malmö/Lund-upplagan finns normalt inte i Helsingborg). Till detta kommer de tre danska gratistidningarna Urban, 24 Timer och MetroXpress. Dessutom ett exemplar av norska Verdens Gang. Tåget Helsingborg - Ängelholm kommer ju från Köpenhamn och fortsätter till Göteborg. Den intressanta frågan som inställer sig är om jag efter detta känner mig bättre informerad? Tveksamt!

Jag ser att Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) i riksdagen besvarat en fråga om Försäkringskassans handläggningstider av Bostadstillägg till pensionärer. I frågan påpekas att antalet handläggare som jobbar med ärendet på Försäkringskassan har minskat. Men svaret innehåller inget om att nämnda minister är skyldig till att Försäkringskassan tvingats sparka personal pga minskade anslag. Istället hänvisar just nämnda minister till att en pågående stor omorganisation ska råda bot på problemen. Att just nämnda omorganisation innebär att ännu fler flyr Försäkringskassan och att det är tveksamt om den nya centraliserade och toppstyrda organisationen kommer att göra situationen bättre (jag tror tvärtom) sägs det inget om. Men tyvärr är det ju så att Socialförsäkringsministern inte begriper så mycket av ämnet.

Miljöpartiet har föreslagit en omorganisation där sjukförsäkring, A-kassa och socialbidrag slås ihop till en gemensam obligatorisk försäkring. Och det kan faktiskt ligga lite i tankarna (dom är inte nya, något liknande har väl genomförts i Norge nyligen). I dag finns det mycket där kopplingarna mellan Försäkringskassan - Kommunen, Försäkringskassan - Arbetsförmedling/A-kassa och antagligen Kommunen - Arbetsförmedling/A-kassa inte alltid fungerar som dom borde. Och en sammanslagning av allt (och kanske en kommunalisering av allt) är värt att fundera över. Det är mycket i Miljöpartiets tankar som är rappakalja, men saken är värd att fortsätta diskuteras.

För övrigt noterar vi att EU fått en kommunistisk president. På Cypern vann Dimitris Christofias valet.

Slutligen noterar vi att dagen varit en blandning av bra och dåligt. Bra? Ja, det är ju lönedag! Dåligt? Visst var det bättre med semester än att börja jobba igen!

Inga kommentarer: