lördag 23 februari 2008

Liechtenstein igen

Vet ni vem som är den störste mottagaren av EU:s sjuka jordbruksstöd? Jo, det är faktiskt furst Hans Adam II från skattefifflarparadiset Liechtenstein. Jag undrar om han får pengarna insatta på ett bankkonto inom EU eller om han skyfflar pengarna direkt till något av de hemliga bankkonton som döljs i hans lilla puttefnaskfurstendöme. Liechtenstein har fler bankkonton och fler brevboxar än det finns innevånare i landet. Jag såg förresten att det blivit lite kontrovers angående furstendömets anslutning till EU:s passunion. Jag tycker det är självklart att man inte släpps in förrän man slopar hemlighetsmakeriet och inte längre är en skyddad zon för både svarta pengar och kriminella pengar. Det är en självklarhet att Sverige (om ingen annan gör det) sätter stopp för inträdet. Fast det vågar väl inte Högeralliansens företrädare i EU!

Jag såg en uppgift som beräknar att det årligen passerar 7 triljoner dollar genom olika skatteparadis i världen. Fråga mig inte hur många nollor det är i en triljon (men jag tror det är 15). Tax Justice Network beräknar att ungefär 11,5 triljoner dollar göms undan från myndigheter och beskattning i olika skatteparadis. En verksamhet som tvingar seriösa länder till att bjuda under när det gäller skatter (t.ex. avskaffande av arvs-, gåvo- och förmögenhetsskatter). Detta får till följd att vanliga jobbare som har svårare att smita undan tvingas betala en större andel av skattebördan. Allt medan priviligierade smitare och snyltare gömmer sig i diverse suspekta pytteländer.

Veckans biobesök fick bli filmen om världsreportern Morgan Pålsson. Jag lyckades få Kevin att följa med. Detta trots att komedier inte tillhör hans favoritgenre, men han följde med trots detta. Kanske efter löftet om att jag skulle följa med på Jumper nästa helg? Betyget, 4 mikrofoner, är kanske i högsta laget. Satt efter att jag trots allt blev positivt överraskad. Jag var lite rädd för att det hela skulle sluta i en riktig kalkonfilm, men så illa var det inte. Johan Wester som SVT-reporter och i ännu högre grad Anders Jansson som hans fotograf Robert tycker jag lyfte upp filmen ett litet snäpp över kalkonbetyget. Äventyren i Matóbo är värda ett besök. Man sitter inte och gapskrattar hela filmen, men skratten kommer lite då och då, och man får inte träsmak i bakdelen medan man väntar på att det ska ta slut heller.

Jag såg förresten i tidningen om en lärare som beklagat sig hos facket över att han inte kunde avbryta sin föräldraledighet genom att gå in och jobba under sportlovsveckan. Jo, han fick gärna av arbetsgivaren göra detta, men dom gav honom arbetsuppgifter, och det hade han inte tänkt sig. Han trodde han kunde gå in och få full lön en vecka utan att göra något och spara dagarna i föräldraledigheten. Och detta är tyvärr inte en engångsföreteelse. Det är istället något som Sveriges lärarkår satt i system. Det är den enda yrkeskåren som har den möjligheten. En föräldraledig lärare avbryter nämligen regelmässigt sin föräldraledighet och går in och får full lön - när där inte finns något jobb att göra. Sedan när det är dags att jobba igen återgår dom till föräldraledigheten. Fråga en föräldrapenninghandläggare på Försäkringskassan vad hon/han anser om lärarkåren? Det lämpar sig inte i tryck!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nä hallå där!
Nu får du allt hålla reda på dina skåningar. Det är Anders Jansson som spelar Morgan Pålsson och Johan Wester som är Robert!
Hälsning
Lars-Olof/Uppsala