lördag 16 februari 2008

Svarta pengar

Aftonbladets sportbilaga skriver i dag om de senaste turerna kring investmenbolaget Obol. Ekobrottsmyndigheten är nu ganska säkra på att omkring 50 miljoner kronor är spårlöst försvunna. Och att många blivit blåsta på sina pengar. För första gången sedan härvan dök upp i media har jag nu också sett det stå rakt ut att man misstänker att en hel del av de satsade (och försvunna) pengarna var svarta pengar. Och att detta förklarar varför alla som blivit lurade inte gjort polisanmälan. Mellan raderna har förklaringen funnits med tidigare, men jag tror detta är första gången man skriver detta rakt ut. Idrottsstjärnornas svarta miljoner är spårlöst borta, och dom kan inte polisanmäla det eftersom dom ju inte kan bevisa att dom hade pengarna. Stackars gossar!

Jag lovade i torsdags att på fredagen publicera en översättning på de skånska ord som Punkt.se hade med i omröstningen om vilket som är Skånes skönaste ord. Tyvärr hann jag inte med i går, men här är översättningen till alla halvlappar bosatta norr om gränsen mellan Skåne och Småland.

Bobbe = Stropp. Fubbick = Idiot. Förtröden = Avundsjuk. Förveden = Nyfiken. Hialös = Otålig. Pjodd = Gråsparv (eller snarare småfågel i allmänhet). Räligt = Äckligt. Schatte = Mes (inte fågeln alltså). Tradig = Tråkig. Ännaklämd = Bekymrad. Sedan lade jag själv till Kiff = Roligt. Och har fått ett påpekande att det allra bästa skånska ordet inte fanns med. Mög = Skräp och skit, och jag håller nästan med. De' va' en möglista!

Vi var på bio i dag alla tre, Jag, Kevin och Angeli. Asterix på Olympiaden. Ett klart trevligt eftermiddagsnöje. Asterix och Obelix är alltid de dom är. Jag föredrar nästan versionerna med skådespelare, men Angeli gillar främst de tecknade filmerna. Trots detta gav hon filmen 4 elixirbägare, jag gav 3,5 och Kevin gav 3. Angeli gav sina fyra för romantiken, spänningen, humorn och historielektionen.

För övrigt ser jag att ännu ett antal skolskjutningar inträffat i USA. Mönstereleven Steven Kazmierczak gick in i en vapenaffär och köpte två grovkalibriga vapen och gick sedan till skolan och skjöt ihjäl minst 6 skolkamrater. Visst är amerikanska liberala vapenlagar en tillgång för det amerikanska samhället.

Jag såg förresten i tidningen Fokus att USA står för 46% av hela världens militärutgifter. På andra plats kommer Kina med 5%. Vadå skjutgalna?

Inga kommentarer: