söndag 17 februari 2008

Skadeglädjen är enda sanna glädjen

Det var tydligen i går dags för den andra uttagningen till Eurovisionsschlagertävlingen. Och precis som förra veckan gick alla proffstyckarna i media på en ordentlig mina. Förra veckan var det Christer Sjögren (föraktad av proffstyckarna) som skulle vara helt chanslös. Nu visade det sig att svenska folket inte lyder proffsen, Christer gick och vann. (Jag vill poängtera att jag tycker Christer Sjögren är en fjant. Jag slänger mig på avstängningsknappen om han dyker upp eftersom jag inte vill få min utrustning förstörd av läckande smör). Men jag accepterar att många svenskar gillar det tillrättalagda insmickrandet. I går handlade förhandsskriverierna (som ju är intensiva) om vem mer än Carola som skulle gå vidare. Jag såg att oddset var 1,01 på att hon skulle vinna. Men vad jag inte kan förstå är hur dessa proffstyckare kan vara så begeistrade i denna falska, skrikande, pengasnikna dame. Till all lycka har tillräckligt många svenskar överlistat förfalskningen och förpassade damen till fjärdeplatsen. Vilket tyvärr i varje fall innebär en förnyad chans tydligen. Och i bakgrunden sitter Christer Björkman och gråter eftersom hela upplägget var konstruerat så att Carola skulle finns med. Tack svenska folk!

Det har nu gått några dagar sedan det blev klart med ett nytt jobb. Och nu börjar eftertänksamheten komma. Att byta jobb efter mer än 33 år är faktiskt inte något man gör bara så där. Och det har gått fort. Visserligen har jag ju letat jobb i över ett år nu. Men när det sedan löste sig gick det snabbt. Ett telefonsamtal på eftermiddagen i torsdags för en vecka sedan gjorde mig uppmärksammad på möjligheten. Ett eget samtal på fredagmorgon resulterade i en överenskommelse om ett möte i onsdags. Och några timmar senare var det klart. Nu återstår bara att formellt skriva på papperen. Och att jobba ytterligare totalt 19 arbetsdagar för Försäkringskassan. Nästa vecka är det sportlov, och jag ska njuta av en semestervecka tillsammans med barnen. Kan man hoppas på riktigt härligt vårväder? De sista dagarna har det varit ganska kallt, och i dag blåser det lite väl mycket. Men efter denna veckan är det 4 veckor kvar. En stor del av den tiden lär väl få användas för att se till att jag inte lämnar något efter mig. Den första spontana glädjen har bytts ut till någon form av eftertänksamhet. 33 år sätter som sagt sina spår. Hur ska Försäkringskassan klara sig utan mig.....

En undersökning som gjorts av SVT och SR visar att tittarna anser att TV4 (7,1 poäng) är den kanal som sänder de program som intresserar mest. Kanal 5 och SVT 1 får båda 6,4 poäng. Även TV3 kom sist och ingick i undersökningen. När det gäller nyheter, kunskap osv vinner SVT lätt. SVT och TV4 vinner när det gäller kvaliteten, medan TV3 intar jumboplatsen.

Jag råkade just zappa förbi Carolina Gynning på Kanal 5. Hur kan en TV-kanal (TV3 alltså) få stryk av en kanal som sänder henne (Kanal 5 alltså) i en undersökning om kvalitet?

Jag blev förresten via en epostlista uppmärksammad på en insändare i en tidning som gick ut på att det var sommartiden som förorsakade den globala uppvärmningen. Eftersom sommartiden ger oss en timme mer sol, så blir polarisarna uppvärmda under längre tid på dygnet. Så för att lösa problemet med smältanda polarisar är det bara att avskaffa sommartiden! Smart tänkt. Men egentligen borde man ju då införa en speciell vintertid just för områden kring polerna bara. Vi andra kan fortsätta med sommartiden, eller.... Jag undrar om insändaren var äkta, eller ett rent påhitt? Men ett gott skratt gav den i varje fall.

Inga kommentarer: