onsdag 20 februari 2008

Arvprins med bekymmer

Arvprins Alois von and zu Liechtenstein har panik. De tyska skattemyndigheterna har nämligen kommit över handlingar från en av det lilla furstendömets banker (som den nämnde Alois är storägare i). Liechtenstein är den lilla byn mitt mellan Österrike och Schweiz som gjort sig känd för att ha fler postboxar och bankkonton än innevånare. Här har tyskar (och andra) lätt kunnat gömma undan sina mer eller mindre ärligt förtjänade pengar utan att den egna myndigheten vetat något. Det handlar om allt från ärliga pengar som göms undan från skattemyndigheten via svarta pengar som göms undan andra myndigheter till direkt kriminella pengar som göms undan polisen. Efter att blivit erbjudna handlingar av en f.d. bankanställd kör nu den tyska skattemyndigheten i skyttetrafik och besöker nagelknaprande miljonärer över hela Tyskland. Att Alois von and zu Liechtenstein har panik beror på att han nu inte längre kan garantera full diskretion, och då finns ju stora risker att smitarna besöker något annat skatteparadis med sina miljoner. Och vad ska då Alois finansiera sitt liv och sitt eget lilla privata furstendöme med?

Aftonbladet ska tydligen på en gala den 18 mars dela ut ett antal pris för bästa TV-program, bästa TV-personlighet osv. Jag trodde först att det hela var något seriöst, men sedan såg jag att bland de nominerade fanns "Vakna med the Voice" i Kanal 5 i klassen för Bästa program och "Carolina Gynning" i likaledes Kanal 5 i klassen för Bästa kvinnliga TV-personlighet... Carolina Gynning i klassen för bästa kvinnliga TV-personlighet?!? Det kan inte vara en seriös omröstning, det måste vara nå't skämt!

Slutligen ska jag erkänna att jag haft fel! Jo, det är sant. Jag har haft fel. I dag (eller möjligen i går) har SCB offentliggjort befolkningssiffrorna för kommunerna vid årsskiftet. Förra gången jag kommenterade dessa siffror gissade jag att Åstorp skulle ha passerat Båstad till nästa gång. Så blev det inte. Vid årsskiftet hade Båstad 14.242 innevånare (-17 från förra) medan Åstorp hade 14.233 (+75 från förra). Det skiljde alltså 9 innevånare vid årsskiftet. Det innebär att Båstad bör ha passerats nu. Medan Åstorp (och grannen Bjuv med 14.470 innevånare med +72) växer så fortsätter Båstad att satsa på sommargäster och andra tillfälliga besökare vilket får till effekt att kommunen sakta men säkert krymper.

Inga kommentarer: