måndag 1 februari 2021

Varför?

» För lite pengar.

Jag fick ett brev i dag inför deklarationen. Det var från en organisation som jag under året skänkt en slant till. Jag kunde använda uppgifterna till deklarationen eftersom jag kan dra av "kostnaden" jag haft för att skänka pengarna. Jag blev lite förvånad eftersom jag inte haft en tanke på att man ju infört avdragsrätt för gåvor.

VI-skogen
Nu har jag inte varit tillräckligt generös för att få lov att göra något avdrag. Man måste skänka totalt minst 2.000 kronor (200:- per gång) för att få göra avdrag. Min gåva till den aktuella "godkända" organisationen var bara 500:-, så det blir inget skatteavdrag.

Något jag inte heller grämer mig över. Som sagt, jag hade inte en tanke på det. Men, jag kan inte heller förstå varför andra skattebetalare ska stå för en del av min utvalda gåva? Skänker jag pengar till en organisation så gör jag det för att jag vill stödja den aktuella organisationen. Inte för att jag med det ska få lägre skatt.

Skänk gärna en slant till en organisation ni vill stödja. Det ska inte krävas att alla andra skattebetalare står för en del av din skänkta slant.

Stöd Vi-skogen. Vi-skogen har samlat in pengar som används för att plantera träd i olika länder i Västafrika sedan 1982. En verksamhet som ger försörjning till innevånarna, är bra för miljön och ger dig en chans att göra en positiv insats för andra.

Vi-skogen

Inga kommentarer: