måndag 22 juni 2020

Ibland finns det slantar

» Om att använda skattepengar

Runt om i världen har skattebetalarna fått gå in med våra skattepengar för att hålla flygindustrin flygande. Här i Sverige har vi skattebetalare gått in och räddat SAS från konkurs. Både i form av bidrag och i form av att öka aktiekapitalet. Vi väntar bara på att Danmark ska göra samma. Att Wallenberg (som är storägare i SAS) också ska ställa upp är det väl inte så många som tror på. I Norge har de norska skattebetalarna fått rädda livet på Norwegian som skuldsatta över öronen hade gått i konken om inte skattebetalarna hostat upp slantar.

Vi har också fått bidra med våra skattepengar så att flygplatserna ska överleva. Här i Nordvästra Skåne har byggföretaget PEAB som äger flygplatsen i Ängelholm haft problem med lönsamheten en tid redan innan Corona slutligen knäckte verksamheten. Redan innan Coronavirusets ankomst hintade PEAB om att man behövde pengar från skattebetalarna i NV Skåne eftersom det tydligen inte gick att ta ut avgifter från flygbolagen och flygpassagerarna så att det täckte kostnaderna. Med Coronaviruset blev det ju tvärstopp med flygandet och PEAB deklarerade att man nu lade ner flygplatsen.

Ett beslut som nog ska ses som en form av utpressning mot kommunerna som inte var tillräckligt snabba med att utlova att hosta upp skattepengar till flygplatsen. Nu förstod kommunerna att det tydligen var allvar så i samarbetsorganet Familjen Helsingborg (som omfattar 11 kommuner i Nordvästskåne) bestämde man sig för att köpa tillbaka flygplatsen från PEAB. Dvs 7 av de 11 kommunerna ville detta. Helsingborg, Höganäs, Ängelholm, Båstad, Bjuv, Klippan och Perstorp tyckte det var en bra idé. Fyra kommuner, mitt eget Åstorp, Örkelljunga, Svalöv och Landskrona ställde inte upp.

Flygplan
För snart 10 år sedan köpte kommunerna och Region Skåne flygplatsen i Ängelholm från Swedavia för 40 miljoner kronor. Dagen efter sålde man flygplatsen vidare till det privata byggbolaget PEAB för samma belopp. Och beslutade dessutom att skicka med 15 miljoner som ett kontantbidrag. Dvs i praktiken köpte man för 40 och sålde för 25 miljoner. Kammarrätten förklarade en tid efter att bidraget till PEAB var olagligt, men någon ändring skedde aldrig. Nu ska de 7 kommunerna köpa tillbaka flygplatsen för 20 miljoner kronor. Då ska vi ha i åtanke att man för de 20 miljonerna bara får det konkursmässiga flygplatsbolaget. Marken, byggnaderna osv behåller PEAB och ska hyra ut till flygplatsbolaget. Som de 7 kommunerna dessutom ska pumpa in ytterligare 30 miljoner kronor i så att bolaget ska överleva några år. Region Skåne har dessutom utlovat bidrag från alla andra skånska skattebetalare.

Nu återstår de formella besluten i kommunerna. Beslut om att ställa upp ska ju fattas i Kommunfullmäktige i de 7 kommunerna. I alla kommuner finns opposition mot att rädda flyget med våra skattepengar. Men jag gissar att man förvissat sig om att ha en majoritet bakom sig i de sju kommunerna om inte några partier eller enskilda politiker ångrar sig eller går mot partilinjen.

Här i Åstorp är dock Sverigedumokraterna grymt upprörda över att Åstorps kommun inte vill använda åstorpsbornas skattepengar för att hålla flyget under vingarna. Man har skrivit en motion till Kommunfullmäktige där man kräver att även Åstorps kommun ställer upp med våra skattepengar. Noterbart är att den långa motionen på ett tättfyllt A4-ark inte nämner ordet "Miljö" en enda gång. Det är hur som helst intressant att notera på vems sida Sverigedumokraterna ställer sig. Inte skattebetalarnas i varje fall. Inte någonstans i motionen nämns något om det självklara. En flygplats får helt enkelt ta ut de avgifter från flygbolagen och flygpassagerarna som behövs för att täcka kostnaderna att driva flygplatsen. Sedan får flygbolagen ta ut så pass höga biljettpriser att man i sin tur får sina kostnader täckta. Uppenbart är att flygresenärerna inte är villiga att betala vad det kostar utan förväntar sig att alla vi andra ska med våra skattepengar betala delar av deras biljetter. Annars hade ju Ängelholms flygplats inte haft stora problem redan innan Coronavirusets ankomst. Liksom de flesta lokala flygplatserna. Som ju överlever eftersom kommuninnevånarna pumpar in sina skattepengar i flygplatserna.

SAS använder bland annat de 5 miljarder man får från oss skattebetalare till att åter höja lönerna till ledningen. Coronakrisen fick ledningen till att gå ner i lön med 20% i några månader. Men nu höjs lönerna igen. De 5.000 anställda som varslats om uppsägning har dock ingen nytta av de 5 miljarderna. Uppsägningarna står kvar. Det är 40% av SAS personal. "Samtliga personalgrupper berörs" heter det. Undrar om det gäller ledningsgruppen också? SAS-chefen Rickard Gustafsson har förutom diverse andra förmåner en lön på nästan 12½ miljoner. Det är alltså nästan 6 gånger så mycket som Sveriges statsminister tjänar (2,1 miljoner per år). Bara nämnt lite så där apropå de som klagar på politikernas löner.

Läs:
Toppchefer får tillbaka lön – personal sparkas. - Expressen
För många osäkerhetsfaktorer i det här förslaget. - Helsingborgs Dagblad
Så mycket kostar flygplatssatsningen Höganäs skattebetalare. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: