måndag 30 december 2019

Moderat människosyn

» Sven är rejält förbannad

Såg ni inslaget i gårdagens Rapportsändning på SVT om nästa års skatter? Orättvisan med "Pensionärsskatt" är nu avskaffad. Men samma orättvisa kvarstår när det gäller t.ex. de med Sjukersättning berättade SVT. Och Socialdemokraternas Finansminister Magdalena Andersson fick berätta att hon tycker det är fel.

Denna straffbeskattning av sjuka människor, av handikappade, av personer som fötts med ett funktionshinder, av personer som drabbats av olyckor och av personer som blivit arbetslösa är en effekt av Moderaternas omhuldade Jobbskatteavdrag. Borgerliga regeringar har under åren infört 7 stycken s.k. Jobbskatteavdrag, dvs i realiteten straffbeskattningar av sjuka, handikappade och arbetslösa. Moderaterna älskar denna straffbeskattning av den som inte kan arbeta och vill införa ett åttonde Jobbskatteavdrag om dom får chansen.

Jag har skrivit om det här tidigare. Men, jag kan inte undvika att ta upp det igen. Jag blev påmind om frågan genom gårdagens TV-inslag. Den här människosynen hos Moderaterna gör mig nämligen heligt förbannad. En nedlåtande syn på människor som av olika anledningar inte kan jobba. En syn som bottnar i tron att alla egentligen bara är lata och simulerar. En syn som avslöjar den moderata människosynen.

Kimmy Karlsson
Min yngsta son, Kimmy, som är född 1998 och alltså snart ska fylla 22 år, är född autistisk. Ett medfött funktionshinder som bland annat innebär att han inte har något talspråk. Han har svårt för förändringar och kan om han blir frustrerad lätt förstöra saker. När han är ute och går, och han älskar långa promenader, har han ett tvång att känna på allt. Som lyktstolpar, staket osv. Vi har lärt oss att leva med hans egenheter. För vi är samtidigt privilegierade som har en 21-årig son som regelbundet ger oss en rejäl kram av kärlek. En son som älskar att hjälpa till med olika sysslor. Men, han kan ju aldrig få ett arbete på den öppna arbetsmarknaden. Så istället har Kimmy sysselsättning på Daglig verksamhet. Han är där på heltid och trivs bra med att ha en sysselsättning och hjälpa till med det han kan.

Men, som sagt, i den Moderata världen är han mindre värd och bara en belastning så dom tycker att han ska straffbeskattas eftersom han ju inte arbetar och är tillräckligt produktiv för deras värld. Hans inkomst är Aktivitetsersättning på 8.835 kronor i månaden. Till detta får han ett kommunalt stimulansbidrag på ca tusenlappen. Fram tills man fyller 30 år så heter det Aktivitetsersättning och beloppet är beroende på hur gammal man är. Från 30 års ålder får man istället Sjukersättning. Det här kallades tidigare Förtidspension. Som andra inkomster är Aktivitetsersättning naturligtvis beskattningsbar. Kimmy betalar 1.936 kronor i skatt varje månad på sin inkomst. Skulle Kimmy istället ha kunnat jobba i ett vanligt jobb och haft samma låga inkomst skulle han istället ha betalt 1.227 kronor i skatt. Enligt den Moderata synen på rättvisa så straffbeskattas alltså Kimmy med lite drygt 700 kronor varje månad eftersom han fötts med sitt funktionshinder. På ett år blir denna straffbeskattning dryga 8.500 kronor. Alltså ungefär en månadsinkomst - före beskattningen. Genom de Moderatstyrda borgerliga regeringarnas Jobbskatteavdrag betalar alltså Kimmy närmare 60% i extra straffbeskattning varje månad.

Jag gissar att ni förstår varför jag är rejält förbannad på den Moderata synen på människor. I deras drömvärld existerar bara supermänniskor. Resten är bara en belastning som är bidragsberoende i deras avskydda Bidragssamhälle. Som jag sagt tidigare så har jag skrivit till Moderaterna centralt och bett dom om argument och förklaringar som jag skulle kunde använda för att förklara för Kimmy varför han ska straffbeskattas. Nu är det egentligen ingen mening att förklara sådant för Kimmy. Det här med pengar har han inget begrepp om. Efter en månad hade Moderaterna inte svarat på mitt mejl! Jag skrev alltså en påminnelse och bad på nytt om förslag på hur jag skulle kunna förklara denna straffbeskattning för min son. Jag vill poängtera att jag inte använde några kraftuttryck eller visade min ilska. Inte ens ordet "förbannad" ingick i min text. Hur som helst, efter ytterligare en månads väntetid hade Moderaterna fortfarande inte svarat.

Moderaterna
Jag skrev därför ett tredje mejl till Moderaterna centralt i Stockholm. Jag upprepade min fråga och undrade dessutom varför just Moderaterna utmärker sig med att inte ens besvara mejl från väljare. Och nu kom det ett svar. Det löd kortfattat så här:

- "Tack för ditt mejl. Jag ber om ursäkt att du har fått vänta på svar. Moderaterna står bakom den skattesänkning som regeringen genomförde i budgetpropositionen för år 2018. Moderaterna vill genomföra ett ytterligare jobbskatteavdrag för att fler ska komma i jobb och därigenom säkra välfärden."

Det man hänvisar till som skattesänkning som regeringen genomfört, så handlade det nog om avskaffandet av "Värnskatten". Dom har nog bara dålig koll på årtalen på det moderata kansliet. När det gäller straffbeskattning av personer med Funktionshinder så finns alltså dessa till för att fler ska komma i jobb och man vill alltså genomföra ytterligare straffbeskattning av sjuka och handikappade. Detta är den moderata synen på människor.

Jag blir rejält förbannad!

Det är helt i linje med partiledaren och lögnaren Ulf Kristerssons löfte när han valdes in i Riksdagen:

- "Som moderater och förkämpar för individuell frihet och marknadsekonomi har vi ett uppdrag att bekämpa och avveckla välfärdsstaten."

Kan inte någon moderat läsare som läser det här skriva till mig och berätta varför en person som fötts med ett funktionshinder och inte kan få ett jobb på den öppna arbetsmarknaden ska straffbeskattas. Varför?

Jag tycker det är en ganska självklar grundprincip att alla inkomster i grunden beskattas på samma sätt. Oberoende av hur dom förtjänas. Lön, Bonus, Sjukpenning, Handikappersättning, Aktieutdelningar, Spekulationsvinster, Pensioner, Bankräntor, Fallskärmar, A-kassor osv. I grunden ska samma skatteskalor gälla oberoende av hur man tjänat in pengarna. Men det tycker alltså inte Moderaterna.

Men den människosynen ger jag inget för!

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

https://www.dn.se/asikt/avskaffa-straffskatt-pa-sjuka-och-funktionshindrade/