fredag 11 maj 2018

Jag älskar sex - tankar

» Sextänk

Skriver man ett blogginlägg varje dag så funderar man mer eller mindre hela tiden på vad man ska ta som ämne för dagens tyckeri. I allmänhet utgår jag ifrån någon nyhetsartikel eller nyhetsnotis som jag sedan kan utveckla mina tankar utifrån. Vissa dagar kan det sitta långt inne innan jag kommer på ett bra ämne. Andra dagar har jag svårt för att bestämma mig för vilket tema av många uppslag jag ska välja. I dag är en sådan dag! Ibland väljer jag då att samla ett antal olika lite mindre tankar. Så, så får det bli idag.

¤ 1.   År 1755 byggde svenska Riksbanken Tumba Bruk för att där trycka sedlar. Sedeltryckeriet i Tumba har alltså en lång historia. I den allmänna privatiseringsvågen såldes dock Tumba bruk ut till det amerikanska företaget Crane i början på 2000-talet. Ett företag som nu beslutat sig för att lägga ner sedeltryckeriet i Tumba och flytta verksamheten till Malta! En väl genomförd privatisering kan man säga. 170 jobb blev onödiga.

¤ 2.   Donald Trump har ju bestämt sig för att ensidigt säga upp avtalet med Iran som ska förhindra att Iran skaffar sig egna kärnvapen. IAEA som övervakar att Iran följer avtalet och övriga stater som skrivit under avtalet hävdar att Iran följer avtalet men Donald Trump hävdar, påhejade av Israel, att avtalet är värdelöst. I Israel och i Saudiarabien jublar man åt att avtalet sagts upp. Övriga världen oroas för vad som händer nu. Israel har ju presenterat mängder av dokument som man hävdar visar att Iran inte följer avtalet. De som sett dokumenten hävdar dock att det är gamla dokument från innan avtalet skrevs. Men i sedvanlig ordning litar Donald Trump mer på sina egna infall än på experters råd. I Syrien har det redan hunnit bli sammandrabbningar mellan Israel och Iran. Israel har bombat mål i Syrien med anknytning till Iran medan Iran uppges ha bombat israeliska militära installationer på de av Israel ockuperade syriska Golanhöjderna.

¤ 3.   Samtidigt har Donald Trump nu meddelat att han ska träffa Nordkoreas Kim Jong-Un i Singapore. En intressant fråga är i vilken utsträckning Nordkorea kommer att lita på en överenskommelse och ett avtal med USA? Donald Trump har ju precis visat att avtal kan man säga upp hur som helst. Vågar Nordkorea skriva på något avtal med USA om kärnvapen? Avtalet med Iran sade man ju upp. Däremot verkar det vara helt OK att Israel har kärnvapen.

¤ 4.   Tidningen Metro har satsat en hel del på att avslöja falska nyheter och lögner på sociala medier. Bland annat genom Viralgranskaren. I dagens tidning har man talat med våra partiledaren hur dom ser på fenomenet med falska nyheter, Fake News. Låt mig ta ett par citat från vad partiledarna tänker:
- "Falska nyheter är så klart en fara för demokratin."
- "Falska nyheter gör det väldigt svårt för väljarna."
- "Ärligt talat, jag ser inte det som något stort problem."
- "Jag hoppas att väljarna är smarta nog att inse att man bör kolla källan."
- "Det skulle behövas en "think twice"-pakt väljare emellan."
Kan ni gissa vilket av citaten som kommer från Sverigedumokraternas ledare Jimmie Åkesson? Dom andra citaten kommer från Stefan Löfven, Ebba Busch Thor, Annie Lööf och Gustav Fridolin. Jag misstänker att de flesta förstår att det är Jimmie Åkesson som tycker att falska nyheter och lögner på nätet inte är något problem. Kan det finnas något samband mellan hans bagatelliserande av problemen med att det oftast är just från "hans håll" som de flesta lögnerna kommer?

¤ 5.   Tydligen har Eurovision Song Contest spektaklet nu dragit igång på allvar. Jag struntar totalt i det!

¤ 6.   Njut av våren istället!

Inga kommentarer: