onsdag 16 maj 2018

Rojalismfjanteri

» Menar dom allvar?

Som bloggare är det naturligtvis alltid spännande att läsa tidningarnas insändarsidor. Där hittar man alla sorters insändare. Allt ifrån dom där man omedelbart tänker: - "Det är ju precis som om jag skulle ha sagt det själv" via "Det har jag inte tänkt på, men det är ju så sant" till "Är hen inte riktigt klok". Och sedan har vi dom där insändarna där man undrar om skribenten försöker driva med oss. Är det hela ironi?

Ett sådant exempel hittade jag i Metro igår, där signaturen Henrik var upprörd över att ha sett att det var pojkar som inte bockade och flickor som inte neg när dom i TV framförde folkets hyllning till Konungen på hans födelsedag. Det är ju, enligt Henrik, en självklarhet när man hälsar på en kunglighet att man niger och bockar. Stackars Henrik som tvingades åse detta helgerån.

Eller, kan det vara ironi? Jag måste erkänna att jag blev lite tveksam. Jag är ju själv övertygad republikan. Men, jag läste för en tid sedan en krönika från en person med motsatt åsikt, tyvärr kommer jag inte ihåg vem det var, men han menade att det största hotet mot monarkin och rojalismen var det överdrivna svansandet för kungligheterna. När dessa blåblodiga inte behandlades som "vanliga människor" utan med någon överdriven underdånighet. Krypande för kungligheterna ansåg han vara det största hotet mot monarkin. Och kanske har han rätt? Vi som vuxit upp och insett att monarkin tillhör det förgångna skrattar ju gott när vi ser den här typen av exempel. Vi kan med glädje använda dom som argument för hur otidsenlig hela monarkin är.

För övrigt skriver i dag företrädare för sex av riksdagspartierna i Konstitutionsutskottet (S + M + C + L +Kd + Mp) och tycker att det är dags att bland annat förändra systemet med vilka i Kungafamiljen som ska försörjas av skattebetalarna med apanage. Skaran barnbarn växer och alla ska ju försörjas av oss skattebetalare. I en stor del av de demokratier som fortfarande har monarkin kvar (Danmark t.ex.) så är det bara tronföljaren som får leva på bidrag från skattebetalarna. Övriga i kungafamiljen får snällt försörja sig själva som alla andra människor. De politiska företrädarna i Konstitutionsutskottet har också synpunkter på ordensväsende och liknande.

Mycket enklare hade varit att helt avskaffa den otidsenliga monarkin och låta de blåblodiga försörja sig själva som alla andra.

Gå med i Republikanska Föreningen. Detta kostar bara 200 kronor till plusgiro 114 96 91-6.

Avskaffa monarkin

Statschefer bör tillsättas genom val, inte avel

Bidragsberoende

Inga kommentarer: