torsdag 26 juli 2012

Om slipsnissars syn på moral

Det lönar sig att missköta sitt jobb. Efter Liborskandalen, där det avslöjades att ett stort antal stora brittiska banker och finansföretag medvetet fifflat med rapporteringen för att kunna påverka den s.k. Liborräntan till deras förmån, så fick bland annat Barclays operativa chef Jerry del Missier lämna sin post. Ett par dagar innan han fick gå omförhandlades hans anställningsavtal. Enligt det nya avtalet fick han sammanlagt motsvarande 95 miljoner kronor i avgångsvederlag. Inte illa pinkat för att bli avslöjad för att ansvara för fusk. En bankkassörska som avslöjats med att fiffla lär inte få ett öre i avgångsvederlag när hon hade fått packa ihop och gå hem. Egentligen en ganska fascinerande samhällsstruktur vi byggt upp - och accepterar?

Monumentet i Kvidinge
I går hade jag ju lite synpunkter på det minnesmärke som står i hamnen i Helsingborg över när Jean Baptiste Bernadotte landsteg i Sverige efter att ha importerats som ny kung. Det står på monumentet att han utsetts enhälligt av svenska folket. Vilket väl torde vara en sanning med viss modifikation. Hur som helst så utsågs ju fransmannen Jean Baptiste Bernadotte till ny regent i Sverige sedan kronprins Karl August trillat av hästen på Kvidinge hed och kolavippat. Även över detta finns ett monument, ett riktigt rejält sådant. Den som passerar på Riksväg 21 och ser det här monumentet utanför Kvidinge undrar nog vad det hela rör sig om. Men det handlar alltså om att kronprins Karl August under en militärövning trillade av hästen på Kvidinge Hed. Och det så illa att han dog, och så stog Sverige utan tronarvinge. Alltså fick man importera någon ny, och man valde då en av Napoleons marskalkar. När det för några år sedan skulle högtidlighållas 200-årsdagen i Kvidinge, med bland annat ett stort amatörskådespel över händelserna bjöds vårt Kungahus in för att delta på något sätt. Det kom ingen!

Karta över Västbanken
Jag ser att EU beslutat att vidareutveckla samarbetet med Israel. Varför utvecklar vi vårt samarbete med en stat som ockuperar ett annat folks område, utan att ställa som krav att konflikten löses? Varför låter vi det fortsätta, årtionde efter årtionde? En ockupation som utvecklas hela tiden. Fler och fler israeler flyttar in på ockuperad mark. Mer och mer mark tas i anspråk samtidigt som den ursprungliga befolkningen tvingas flytta. Detta samarbete ska INTE vidareutvecklas! Exempel på hur den israeliska ockupationspolitiken fungerar kan läsas här. I dagarna har talmannen i det palestinska parlamentet släppts fri av Israel. Han hade då suttit administrativt fängslad i sex månader utan någon rättegång. Han greps av israelisk militär när han passerade genom en israelisk Checkpoint på väg från en av de palestinska apartheidområden till ett annat. Israel anser sig ha rätt att fängsla palestinier i sex månader utan rättegång eller anklagelse om några brott. Och när de sex månaderna gått kan tiden mycket väl förlängas. Så handlar INTE en demokratisk stat som Sverige har goda förbindelser med.

Jag hittar i Expressen en osedvanligt bra skriven artikel om skjutgalna amerikaner. Amerikanernas fixering vid skjutvapen är helt obegriplig. Och det är inte heller bara en myt. Jag minns i min ungdom så brevväxlade jag med en jämnårig kille i Texas. Och bland det som Johnny (han hette så) skickade till mig var vapenkataloger. Han kunde inte fatta att jag var ointresserad. Han var helt såld på pickadollor.

Ibland kan det till och med vara bra med Spam! Ja, jag menar då inte att det är bra med att få Spam. Men för ett par dagar sedan beklagade jag mig över alla de hundratals mejl med erbjudande om att tjäna en hacka som jag fått från "arbetase.com". Det höll på några dagar och bara vällde in, men nu har det plötsligt tagit slut. Och jag såg att sajten stängt ner. Men var kommer det positiva in? Jo, jag ser i besöksstatistiken att antalet besökare på Sven Tycker flerdubblats under några dagar. Och detta beror vad jag kan se på att mina rader om "arbetase.com" hamnade mycket högt på Google. Och det genererade gott om läsare. Jag hoppas att en del av er hittade något annat spännande också, och även återvänder till Sven Tycker lite då och då.

Vilket påminner mig om att jag under perioder får mängder med besökare som sökt på "Carola naken" eller möjligen "Carola Häggkvist naken". Och de som sökt på detta och hamnat hos Sven Tycker lär bli rejält besvikna. Jag har fortfarande inte riktigt förstått hur det gick till när Sven Tycker hamnade högt upp hos Google på den sökningen.

OS-arrangörernas första riktiga dundertabbe måste vara att man hissade upp den Sydkoreanska flaggan när Nordkorea skulle spela fotboll. Man må tycka vad man vill om den absurda Nordkoreanska diktaturen, men att hissa "ärkefiendens" flagga är en rejäl dundertabbe. Läs gärna vad jag skrev om den Nordkoreanska ideologin den 28 april i år. Nu kom till sist de nordkoreanska tjejerna ut på plan efter en timmes protest och en massa ursäkter. Och körde över Colombia med 2-0.

Inga kommentarer: