måndag 23 juli 2012

Moderat miljö(o)intresse

Den svenska Riksdagen (dvs våra folkvalda politiker) har för ett antal år sedan beslutat att fram till 2050 ska alla de värst förorenade platserna i Sverige vara sanerade. Det rör sig om uppemot 1300 olika platser där det legat olika miljöfarliga verksamheter som lämnats utan sanering. Det rör sig om platser där man impregnerat trä, gamla kemtvättar, gamla gruvor osv. Platser där verksamheten lagts ner men området inte har sanerats. Det handlar om platser där gifterna riskerar att spridas och som inte kan användas förrän saneringen har gjorts. Men nu varnar Naturvårdsverket för att man inte kommer att hinna åtgärda alla platser till 2050. Uppskattningsvis mindre än en tredjedel kommer att hinnas med, med nuvarande takt. Men, trots det beslut som fattats, och den situation som råder, skars anslagen för sanering ner med 13% 2011 och i årets budget skars anslaget ner med ytterligare 11%. Bara berättat så där apropå vår Högerregerings (o)intresse för miljön och dess (o)vilja att skänka en bättre värld till våra efterkommande.

Begränsa flyget
Men det finns fler exempel på våra styrandes totala ointresse för miljöfrågor. I ett debattinlägg i dagens Helsingborgs Dagblad går moderaten Hans Wallmark ut till storms mot att även flyget ska betala för sig. I dag slipper flyget skatter och avgifter och får istället flyga från flygplatser som subventioneras med skattemedel. Moderaten Hans Wallmark verkar tycka att flyget som transportmedel ska fortsätta att skattemässigt gynnas jämfört med andra trafikmedel. Det finns praktiska problem med att t.ex. låta flyget betala skatt på sitt bränsle som alla andra får göra, då det är svårt för ett ensamt land att göra detta eftersom det skulle innebära att flygbolagen tankade utomlands. Men det är faktiskt dags att flyget (som är det mest miljövidriga sättet att färdas) också får betala för sig. Men det verkar inte moderaten Hans Wallmark tycka. Han är mest orolig för att det ska bli för dyrt för honom när han tar flyget till Stockholm antagligen. Men det säger ÄNNU MER om moderaternas miljö(o)intresse.

Jag såg förresten biografskytten James Holmes på TV:n i dag från domstolen i Denver. Var han drogad? Han verkade inte medveten om var han befann sig och han verkade kunna trilla ihop vilken sekund som helst.

SPAM är alltid lika fascinerande. Som innehavare av en egen domän är man extra utsatt för skiten. Just nu väller det in ett jobberbjudande, med lite olika rubriker. Texten är på svenska, men utan å, ä eller ö. Och mitt intryck är att det hela går ut på att jag ska fås att tro att jag ska vidarebefordra och tvätta rent mer eller mindre skumma pengar för en viss provision. Den som är dum nog att nappa torde väl så småningom komma underfund med att den enda förloraren är du själv. Eftersom jag har en egen domän (swl.nu) väller det in mejl med mängder av olika "förnamn". Det är intressant att fundera över vem som skapar alla dessa påhittade adresser? Får du mejl där du ska höra av dig till någon tjej på @arbetase.com så släng skiten!

För övrigt ser jag att det blir allt vanligare att läkemedel tar slut på apoteken. Lagerhållningen har blivit sämre. Jaha!

2 kommentarer:

grottleif sa...

Jag fick ett mejl från någon skum nisse där jag skulle svara till en gubbe på arbetase.com. Lät ju frästande med 4k € i månaden och det ända man behövde göra var å göra lite bank transaktioner varje dag, fast du har nog rätt det är säkert nått oseriöst skit och ja jag har domäner, jag undrade vart de kan ha kommit ifrån men du svarade nog på den frågan också :)

Sven Tycker sa...

Jo, det väller in just nu. Jag tömde mejlboxen i går på kvällen innan nattning. Och i dag på morgonen fick jag slänga 27 likalydande mejl. Enda skillnaden är lite olika rubriker och olika epostadresser. Och då har jag inte kollat "slaskboxen...."