fredag 27 juli 2012

Om att Euron överlevt en vecka till

Jag ser att Lettlands finansminister Andris Vilks tycker att man ska kasta ut Grekland ur Eurozonen. Och istället göra plats för Lettland. Det finns tydligen fortfarande länder som vill införa Euron? Ja, i varje fall finns det politiska ledare som vill införa Euron i sina länder. Vad innevånarna tycker är något helt annat, Jag tycker att Andris ska tänka efter ett par gånger till. Allt fler ekonomer har insett att projektet inte är den positiva vitamininjektion som man trodde från början. Istället har Euron blivit en bromskloss. Euro-områdets ekonomier utvecklas sämre än andra jämförbara ekonomier. Detta beror på att den politik som förs måste anpassas till så många olika kulturer och ekonomiska lägen att den politik som förs inte blir optimal. Euron har möjligen varit positiv för Tyskland och några andra starka ekonomier i centrala Europa. Men för många svagare ekonomier i utkanten (läs t.ex. Sydeuropa) har det snarare visat sig att Europolitiken varit till skada. Och där kommer Lettland också att hamna. I dag är arbetslösheten i Spanien uppe i 25%, den högsta inom EU. Det barkar åt skogen för Spanien, Grekland, Italien osv.

Det är väl inte så många som lyckats missa historien med de polska föräldrarna som skulle på chartersemester med sina barn. Men det visade sig när dom kom till flygplatsen att 2-åringen inte hade något giltigt pass så hon kunde inte resa utomlands. Då lämnade föräldrarna helt resolut 2-åringen gråtande på flygplatsen och rusade ombord själva på flygplanet. Visst är det så att det måste fattas något i den historien - om det inte är en skröna. För inte kan det väl finnas så totalt blåsta föräldrar? Bara för att det finns en film som visar det hela så tillåter jag mig att inte tro på det hela. Det MÅSTE saknas något i historien. För det KAN inte finnas sådana föräldrar!

Polisen
En händelse som debatterats rejält, i varje fall lokalt, handlar om hunden Brutus som sköts ihjäl av en polis. Polisen (som var hundförare) förföljde på natten en inbrottstjuv genom ett villaområde. Tjuven genade genom en trädgård och polisen med sin polishund sprang efter. I trädgården mötte dom Brutus, och det hela slutade med att Brutus sköts ihjäl. Och det har blivit en våldsam kritik mot polisen för detta. Nu vet jag inte det fullständiga händelseförloppet, det får en internutredning visa. Men polisen hävdar att han sköt i självförsvar. Brutus var en korsning mellan Newfoundland och Berner Senner och alltså ingen småhund. Hundägaren har ingen förståelse för detta. Och som sagt, jag vet inte det exakta händelseförloppet. Men jag har nog en ganska stor förståelse för polisens agerande. Om jag kommer springande på jakt efter en inbrottstjuv klockan 0430 på natten genom en villaträdgård och det dyker upp en lösspringande (vem släpper ut hunden i trädgården 0430?) bamsehund så tror inte jag att det är självklart att jag inte ska känna mig hotad. Och det är inte alls omöjligt att en hund hemma i sin egen trädgård visar försvarsinstinkter. Vad vill kritikerna att polisen ska göra. Sluta förfölja inbrottstjuvar? Jag kan se rubrikerna om polisen hade stannat utanför grinden med motiveringen: - "Det gick en stor hund inne i trädgården!" Läs mer här och här och här.

JAS 39 Gökungen fortsätter att vara just detta, en Gökunge i den militära budgeten. Nästa år kommer militären att tvingas spara mångmiljardbelopp på andra områden för att kunna betala för fördyringen av moderniseringen av JAS 39. Och allt fler politiker är nu så modiga att man vågar säga det ofrånkomliga - lägg ner JAS 39!

Och från OS-skandalerna berättas om hur det mest "gröna" och miljövänliga Olympiska Spelen någonsin bland annat valt Dow Chemicals och BP till huvudsponsorer. Valet av Dow Chemicals som sponsorer har inneburit att Indien mer eller mindre hotat med att bojkotta OS i London. Det är Dow Chemicals som ansvarar för Union Carbide som väl mest är kända för katastrofen i Bhopal, Indien 1984 då flera tusen dog efter giftutsläpp. En skandal som fortfarande inte är reglerad av företaget. Men pengar att sponsra OS med har man. Jag har viss förståelse för indiernas synpunkter. Jag har dock inte hört om några mexikanska hot om bojkott mot BP:s sponsring av OS i London!

Inga kommentarer: