måndag 16 juli 2012

Bra tankar

Att läsa olika debattinlägg i tidningar är ett trevligt nöje. Inte för att man alltid håller med, snarare är det tvärtom. Men det är nyttigt att läsa vad "motståndaren" tycker också, då får man nämligen nya argument. I dag har jag dock läst två mycket bra debattinlägg med - som jag ser det - helt korrekta synpunkter. I Dagens Nyheter varnar Carl Tham för utvecklingen i EU där krisen används för att inskränka demokratin. "Demokratin förlorare i eurokrisens Europa" skriver Carl Tham. Och han har så rätt så rätt.

Malmö
I Aftonbladet förklarar SVT:s vd Eva Hamilton varför ESC hamnade i Malmö och förklarar att det kommer att bli ett bra program. "Sluta sura stockholmare - ESC i Malmö blir succé" skriver hon. Och hennes argumentation och förklaring visar att SVT tänkt igenom detta noga. Det handlar om ekonomi, det handlar om produktionsmöjligheter och det handlar om tidsaspekter. Och det är fortfarande lika fascinerande att läsa hur chockade många stockholmare är när dom upptäcker att det finns ett Sverige utanför tullarna. Och det är också uppenbart hur lyckad kampanjen från höger mot Ilmar Reepalu i Malmö har varit. Islamofoben Paulina Neuding har verkligen lyckats.

Jag ser att jag lyckats begränsa texterna på Sven Tycker. Jag har under förmiddagen sysslat lite med "arkivering" Sven Tyckers originalblogg. Alla tyckerier där från förra kvartalet finns nu samlade på en egen sida. Och jag ser då att detta kvartalet är det kortaste sedan någon gång år 2009. Jag har helt enkelt lyckats begränsa ordbajseriet! Eftersom originalet av Sven Tycker skrivs manuellt i en enkelt texteditor så måste också gamla tyckerier regelbundet arkiveras. Vilket sker kvartalsvis i ett arkiv som nu är uppe i 61 kvartal (mer än 15 år). Gå gärna bak i historien och botanisera i vad som försiggick i mitt huvud på den tiden.

Jag hade i går lite tankar om de horribla belopp som en del idrottare tjänar. Naturligtvis föranlett av spekulationerna om Zlatan Ibrahimovics eventuella övergång från Italien till Frankrike. Och jag är inte ensam om synpunkterna. Det dyker upp en del kommentarer, insändare och andra synpunkter både här och där. Men vad som slår mig är att det är mer negativa synpunkter just nu på detta än när det t.ex. i media skrivs om samma horribla belopp som en del svenska NHL-spelare stoppar in i sina bankfack. Är det så att hockeyspelare är mer värda att bli överbetalda än fotbollsspelare. Eller handlar det om efternamnet?

Slutligen vill jag gratulera Annie Lööf som i dag fyller 29 år. Jag tänker i dag på din födelsedag inte skriva några elakheter om dig. Jag hoppas istället att du får många år som partiledare för Centerpartiet. Elakheter som "från hopp till hopplös" som jag sett i dag hör inte hemma på din födelsedag. Grattis Annie!

Inga kommentarer: