lördag 9 juni 2012

Mer om etniska svenskar


Viking - etnisk svensk?
Jag noterar att Farbror Blå (Den Allsmäktige statsministern Fredrik Reinfeldt) i Ekots lördagsintervju förklarat vad han menade med "Etniska Svenskar". Och tydligen handlar det om de som är födda utrikes som inte ingår i begreppet. Och det är väl trevligt att bara man är född i Sverige så ingår man i begreppet "etnisk svensk" - i varje fall enligt Fredrik Reinfeldt. Själv tycker jag att det är svårt att definiera, och därför känns det fel att använda uttrycket. Men det är fortfarande intressant att fundera över hur länge det dröjer innan man accepteras som svensk. Blir du accepterad som svensk om du är född i Sverige, talar felfri svenska, håller på Sverige i fotbolls-EM, viftar med svensk flagga den 6 juni men heter Konakovic i efternamn? Bilden visar en riktig etnisk svensk.

Jag vill också passa på att gratta vår prinsessa Madeleine som ju fyller gammal i morgon. Och vad kan vara bättre än att läsa Svenska Dagbladets Adam Svanells gratulation på 30-årsdagen i dagens Svenska Dagbladet. Och jag citerar: "När Ni fyllde 18 fick Ni Serafimerorden, en gratulation av statsministern och rätten att vikariera som statschef. Själv fick jag en ryggsäck." Du ska ha ett riktigt Grattis Madde. Mitt råd till dig på din 30-årsdag är att avsäga dig allt kungligt och bli en normal människa. Kanske får du vara ifred på ett helt annat sätt då. Och får syssla mer med meningsfullheter.

Barack Obama
Sedan ser jag att Republikanernas Mitt Romney nu passerat Demokraternas Barack Obama i den amerikanska presidentvalskampanjen. Ja, inte så att han har större stöd, men han leder nu i kampanjkassa. Han har nu 76 miljoner dollar i sin kassa medan Obama "bara" har 60 miljoner dollar. Han må kanske inte ha folkets stöd, men han har i varje fall kapitalets stöd. Och det må vara nog så viktigt. Bilden visar en riktig etnisk amerikan?

Justitieminister Beatrice Ask är inte nöjd. Trots mer pengar till polisen och fler poliser så sjunker, som jag skrev om i torsdags, polisens uppklaringsprocent. Det är kanske inte mängden poliser som är avgörande utan polisens organisation? Fast uttrycket "Siffrorna är skräp" är kanske lite väl drastiska.

Och till slut så noterar jag att vi skåningar ju faktiskt är "halvdanskar". Heja Danmark! Danmark klådde Holland med 1-0 i fotbolls-EM. Och vi var några (både personal och boende) på Migrationsverkets förvar som engagerat följde det hela. Och jag noterar att de flesta höll på danskarna... Det är ju jobb hela helgen som gäller - tyvärr.

Kanske skulle jag berätta att vildsvinet som jag berättade om i onsdags fortfarande fanns kvar i samma "hage" i fredags när jag sprang förbi. Men jag var aldrig rädd när jag studerade "odjuret" på 4-5 meters avstånd. Däremot var jag en aning orolig när jag skulle hem från jobbet i kväll och blev förvarnad om den kamikaze-mås som gjort ett antal attacker mot personal när dom under dagen passerat personalingången. Fiskmåsen verkar har drabbats av ett våldsamt hat mot hela mänskligheten. Kan ha något att göra med att måsens bo rivits ner ett par gånger... Men jag klarade mig, antagligen såg jag snäll ut?

Inga kommentarer: