onsdag 20 juni 2012

Ännu mer om privatiseringens himmelrike

Sveriges Järnvägsnät
Sverige har ett av världens mest avreglerade järnvägsnät. Istället för som "på den gamla goda tiden" när SJ hade ansvar för allt, så är SJ bara ett av många järnvägsbolag som kör på de svenska spåren. Ansvaret för dessa spår har Trafikverket. Men dom har "privatiserat" arbetet till ett antal lägstbjudande bolag. Ett av de bolag som konkurrerar med SJ om persontrafik är Veolia som kör ett antal "lågpriståg" med ommålade gamla vagnar som SJ en gång skrotat. Och det är uppenbart att vinsten är viktigare än säkerheten för dessa privata s.k. alternativ. Nu läser jag om vad som hände för ett och ett halv år sedan. Veolias tåg från Malmö till Stockholm den 2 januari 2011 var redan vid avgången tre timmar sena. Innan man ens hunnit till Småland gick ett av lokets hjul sönder och blev stående, förutom att mer än en kilometer räls förstördes (och efterkommande SJ-tåg försenades). Lyckligtvis höll tåget inte full fart när skadan inträffade så att olyckan blev ännu värre. Nu har en anställd på Euromaint som servar tågen (anonymt för att inte riskera förlora jobbet) berättat att loket hade körförbud, men ändå togs i trafik eftersom det inte fanns något i reserv. Och detta är inte första gången. Men jakten på den skyldige är igång, dvs jakten är igång på vem som tipsat tidningen Skånska Dagbladet. Allt för den heliga principen om privatiseringens himmelrike.

Dagens Nyheter berättar i dag om hur slipsnissarna på AP-fonderna lever lyxliv för pensionsspararnas pengar. Nu tror jag inte att dessa nissar i "folkets tjänst" har bättre förmåner än andra slipsnissar på rent privata bolag inom samma bransch. Utan detta är bara ett exempel på hur vi lever i ett samhälle där vissa bedöms som mer värda än andra. Där vissa typer av jobb anses viktigare än andra. Där, ofta, beslutsfattare tycker att dom är mer värda än andra och därför har rätt till ett bättre liv än andra. Kanske är det där diskussionen ska hamna. Dvs i de generella klassklyftorna i vårt samhälle. Inte för att en viss grupp tillskansar sig speciella förmåner. Även Aftonbladet och Expressen uppmärksammar DN:s granskning, men utan att dra de fortsatta funderingarna.

Republikanska Föreningen
Det går bra för oss republikaner. För tre år sedan hade Republikanska Föreningen ca 3.500 medlemmar. Sedan dess har det gått rakt uppåt, med ett extra ryck i samband med prinsessan Estrellas födelse. Republikanska Föreningen har nu för första gången någonsin passerat 10.000 medlemmar. Och jag tycker du också ska slå till, medlemskap kostar bara 200 kronor om året.

Vi kan notera att frågan om svensk polis förhör av Julian Assange tagit ännu ett bisarrt steg framåt. Det finns mycket i den här frågan som inte stämmer. Senaste nytt är ju att Julian Assange tagit sig in på den Ecuadorianska ambassaden i London och där begärt politisk asyl. Att det är just den Ecuadorianska ambassaden beror på det faktum att en stor del av de hemliga papper som Wikileaks offentliggjorde och som är upprinnelsen till Julian Assange rädsla för att hamna i USA var just korrespondens mellan USA:s ambassad i Ecuador och Washington. Och USA ligger just nu relativt pyrt till hos ledningen i Ecuador. Hur pass trovärdig Julian Assanges rädsla för att till slut hamna i USA är vet jag inte. Sverige lämnar inte ut personer hur som helst. Men samtidigt finns det ju faktiskt en historia där Sverige i all hemlighet i samarbete med CIA skickade två egyptier till Egypten. En totalt lagvidrig åtgärd som till slut kostade Sverige flera miljoner i skadestånd. Men med den uppmärksamhet som nu gäller tror jag faktiskt att Julian Assanges rädsla handlar om en obefogad skräck - eller något annat. Men även på den svenska sidan finns en hel del frågetecken. Varför ville inte svensk polis förhöra Julian Assange när han var i Sverige och erbjöd sig att bli förhörd? Hur kan en person som ska förhöras för sexbrott, det handlar inte om en överfallsvåldtäkt och det handlar bara om förhör, inte ens en rättegång - än, vara så viktig att han efterlyses via Interpol och det läggs ner sådana stora resurser på det. Varför inte bara åka till England och förhöra honom? Det finns gott om ugglor begravda i den här affären. Saker som media och allmänheten inte får veta!

Att det är pengarna som styr inom elitidrotten vet vi alla. Det handlar inte längre om sport utan om överbetalda divor och kommersiella jippon. Under fotbolls-EM dömdes den danske spelaren Nicklas Bendtner till 100.000 euro i böter sedan han visat upp sina kalsingar med reklam för ett spelbolag - som inte tillhörde EM:s sponsorer. Alltså var all reklam för dom förbjudet. - "Bara ett misstag" hävdade Nicklas. Har sanningen avslöjats nu när det står klart att böterna betalts - av spelbolaget som han gjorde reklam för?

Dagens visa citat kommer från Naturskyddsföreningen apropå fanatiska varghatare inom jägarkåren som vädrat morgonluft efter den tragiska händelsen i Kolmårdens Djurpark:

"Att kräva vargjakt i naturen pga den tragiska arbetsmiljöolyckan i Kolmården är som att kräva avväpning av jägare pga väpnade rån."

1 kommentar:

Anne-Catherine sa...

Hej Sven,
Loket som artikeln handlar om har inte varit inne på tillsyn vid verkstaden i Malmö vid tidpunkten. Det hade varit inne för tillsyn i en annan verkstad vid en tidigare tidpunkt. Tillsynen resulterade inte i några anmärkningar på hjul.

Både Euromaint och våra medarbetare sätter säkerhet främst eftersom det är viktigt att det är säkert att åka tåg och transportera gods på järnvägen. Det är inte bara en rättighet utan även en skyldighet att lyfta fram säkerhetsfrågor. Självklart gör vi inga efterforskningar kring uppgiftslämnaren. Vi fokuserar istället på att leverera säkra tåg.

Med vänlig hälsning
Anne-Catherine Worth
Kommunikationschef, Euromaint