onsdag 1 februari 2012

Vinterkyla - Kärnkraften står stilla...

Säg Nej til kärnkraften
Som en naturlag nås vi av nyheter som berättar att det nu när det slagit till och blivit kallt så har man tvingats dra igång reservkraft i form av dyr oljeproducerad el. Det är nämligen precis som tidigare vintrar så att det är bekymmer med kärnkraften. Något som är ett faktum varje vinter. I dag är det bara 5 av Sveriges 10 kärnkraftsreaktorer som fungerar som dom ska. 4 står helt stilla och en femte går med reducerad effekt. Är det verkligen inte dags att erkänna att kärnkraften har spelat ut sin roll. Det är en osäker energikälla som ständigt skapar problem. Gör allvar av beslutet om avveckling.


När jag tänker efter, så visst lovade de stora eljättarna att denna vinter skulle det inte vara några problem med kärnkraften? Visst kan man skratta, men egentligen handlar det om att gråta.


Dagens citat måste vara folkpartisten Martin Lundqvist som reagerade på den s.k. "överklassafarin" i Stockholm. - "Jag ser det som ett medvetet och inviduellt val vilken klass man vill leva inom." Är han dum eller...


Slutligen noterar jag att Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt under rubriken "Det stämmer inte, Reinfeldt!" berättar hur han ser på den svenska smyganslutningen till Euron genom att ansluta oss till EU:s finanspakt. Det är mycket uppenbart när man ser kommentarerna till den svenska anslutningen. Ju mer positiv man är till Euron, desto mer lycklig blir man över den svenska anslutningen. Detta medan kritikerna ser hur det hela är ett sätt att smyga in oss till att bli ännu mer beroende av Euron så att vi till slut står där inför ett faktum. Kronan till sophögen och Euron in! Det är mycket tragiskt att högerfalangen inom Sossarna lyckades avsätta Håkan Juholt (Euro-kritisk som sade Nej till EU:s finanspakt) för att på några dagar ersätta honom med Stefan Löfven (Euro-fanatiker som omedelbart ändrade Sossarnas Nej till ett Ja).


Och därmed är det slut för i dag. Föredömligt kort enligt en hel del kan jag tänka. Jag ska bädda ner mig och hoppas att magen känns bättre i morgon. Det var tur att jag har ledigt från jobbet onsdag-fredag så att jag kan hinna få ordning på tarmkulturerna.

Inga kommentarer: