lördag 18 februari 2012

Stoppa Vapenexporten

Make love not war
Tidningen ETC har avslöjat hur USA lämnat över svenska pansarskott av modellen AT4 som den amerikanska armén köpt till flera av de "privatarméer / säkerhetsföretag / legosoldater" som tagit över den amerikanska militära närvaron i Irak. Och detta har skett trots att det i avtalet står att vapnen inte får överlämnas till någon annan. Det är dags att sätt punkt för den svenska vapenexporten. Svensktillverkade vapen dödar människor på många håll i världen. Det är inte värdigt en fredsälskande nation. Svenska vapen ska i varje fall inte säljas till krigförande länder - som USA.

Kristdemokraterna (dvs partiets ledning) har i en debattartikel i Dagens Nyheter helt plötsligt bytt åsikt när det gäller det mycket gamla kravet att den som genomgår ett könsbyte ska steriliseras. Kristdemokraterna har under många år stoppat en lagändring. I stort sett alla andra partier är eniga om att slopa steriliseringskravet. Men eftersom Kristdemokraterna envist sagt Nej har Högerregeringen inte kunnat lägga fram något lagförslag, Och nu ska jag frångå en princip genom att säga att jag inte tycker frågan är så enkel. Jag har helt enkelt inte någon "Färdig åsikt - helt gratis". Att människor känner att dom fötts i fel kön och genomgår ett könsbyte är inget jag känner upprördhet över. Jag bryr mig helt enkelt inte. Det är upp till var och en att göra som dom vill. Men någonstans i min hjärna dyker det upp en tanke som säger: - "Har man valt att byta kön, så har man ju valt att byta kön. Då kan man ju inte behålla det gamla könet också!" Det skapar ju faktiskt lite problem om pappa är min mamma. Men å andra sidan, varför ska jag lägga mig i andra människors val.

Sedan har ni väl inte missat att Socialdemokraterna kommit fram till ett förslag till hur man ska handskas med de företag inom vård och omsorg som använder våra skattepengar till att stoppa in på sina egna bankkonton på Guernsey, i Liechtenstein eller möjligen i Stockholm. Och högervridningen av Socialdemokraterna skördar nya offer. Det förslag man lägger fram innebär att kommuner och landsting får lov att premiera kooperativ och liknande företag framför vinstdrivande företag vid upphandlingarna. Men i alla andra kommuner och landsting blir det fritt fram att smussla iväg pengarna till skattesmitaröarna. Skäms dom inte?

Monarkifri zon
Slutligen noterar vi att i Tyskland har Angela Merkels favorit, den nyvalda presidenten Christian Wulff tvingats avgå sedan det avslöjats allt för många underliga pengaaffärer under hans tidigare år som politiker. Men, det visar också på hur en demokrati fungerar. Den som utsetts på ett demokratiskt sätt kan också av demokratin tvingas bort. I Tyskland utses statsöverhuvudet genom lag. I Sverige har vi istället ett system där statsöverhuvudet utses genom lite guppeligupp bakom neddragna gardiner. Och sedan sitter han/hon där tills han/hon dör då nästa arvinge som guppeliguppats fram tar över. Inga krav på varken moral eller kvalifikationer. Enda kravet är att rätt personer guppeliguppat vid rätt tillfälle. Fortsätt den demokratiska utvecklingen - gör Sverige till en republik och låt familjen Bernadotte försörja sig på ärligt vis som alla andra!

"Statsöverhuvud skall tillsättas genom lag, ej genom samlag"

/Wilhelm Moberg

För övrigt kanske jag ska säga att medan jag skrivit har det i bakgrunden snurrat en TV med Melodifestivalspektaklet. Är detta program ett skämt? En parodi? Att ens en pajas som Björn Ranelid är inbjuden säger allt. Och att låta honom vinna säger ALLT. Det kan inte vara annat än en medveten parodi.

Inga kommentarer: