fredag 24 februari 2012

Avskaffa religionerna

Antalet döda i Afghanistan fortsätter att öka sedan totalt okunniga och okänsliga amerikanska soldater ställt sig och eldat upp exemplar av Koranen tillsammans med andra sopor. Det är mycket känsligt att som ockupationsarmé inte visa förståelse för kulturen i det land man ockuperat. Och som vanligt används religionen för utöva makt över människor. I Afghanistan och på många andra håll i området, används islam för att utnyttja människor. De amerikanska trupperna slåss för en annan gud, i denna Guds namn. Lyssna på amerikanska politiker så ser ni hur dessa använder kristendomen för att få makt. I Israel är det judendomen som används. Och i de länder i Mellanöstern där det är inbördes strider så är det nästan alltid religionen som är grunden till våldet. Vår värld hade varit mycket fredligare och behagligare om det inte hade varit för olika religioner och varianter av religioner.

Det var sista dagen på vår sportlovsvecka här i Skåne i dag. Så jag har ägnat dagen åt att förbruka två av alla mina fribiljetter jag fått från Skånetrafiken. Jag och dottern har besökt Malmö och Lund där vi bland annat ägnat lite tid åt Kulturen i Lund. Och som den läsoman jag är så har jag ju passat på att lägga beslag på alla de tidningar man kan hitta på tåget och bläddrat i. Det innebär att jag i dag läst 8 dagstidningar. Först Helsingborgs Dagblad, Dagens Nyheter och Norra Skåne. Sedan de båda gratistidningarna Metro och City. Och till detta de båda danska gratistidningarna MetroXpress och 24 Timer. Och sedan Aftonbladet. Och det slog mig att det danska intresset för vår nya Estrella, f'låt Estelle inte alls verkar vara så stort som man kan få intryck av när man läser den svenska rapporteringen. Visst berättar både MetroXpress och 24 Timer om den kungliga födseln. Men det var ingen större notis i någon av tidningarna. Annars är ju danskarna mycket värre rojalister än svenskarna. Men vi kanske överdriver intresset i Danmark för Sverige.

Monarkifri zon
Jag noterar förresten att medlemstillströmningen till Republikanska Föreningen är rejäl. På några dagar har medlemstillströmning saknat motstycke. Jag tycker att du också ska göra slag i saken och anmäla dig till framtiden.

I de båda danska tidningarna läser jag om en undersökning gjord i Danmark som visar att trots att danskarna de senaste 40 åren fått kortare arbetstid så har dom inte fått mer fritid. Dom där timmarna i minskad arbetstid har helt enkelt försvunnit till något annat. Mer hushållsarbete för att hålla ett allt mer perfekt hem i ordning och mer pendlingsresor pga allt längre till jobbet är min gissning.

Estelle
För övrigt läser jag att Hovet först gick ut med att vår tronarvinge skulle heta Ulrika Marianne Annika David Bernadotte och bli hertiginna av Upplands Väsby. Men det visade sig vara fel, det vara bara en test av programmet hävdar man nu i efterhand. Nu blev det istället Estelle Silvia Ewa Mary Bernadotte och hertiginna av Östergötland. Så då vet vi det, och kan låta det lilla pyret vara ifred i några år.

Det finns förresten en tidigare Estelle de Bernadotte. Gift med Folke Bernadotte. Den svenska diplomaten som mördades av judiska terrorister 1948 i Jerusalem. Terroristerna kom från den s.k. Sternligan som har kopplingar ända in i dagens Högerstyrda Israels högsta ledning. Men det var ett mord som aldrig blev ordentligt utrett.

Blågula joggingskor
Även jag har firat den stora tilldragelsen. Jag har under dagen investerat i nya joggingskor och dagen till ära så valde jag ett par rejält blågula dojjor för att verkligen visa min nationalistiska och rojalistiska ådra. Jag har döpt skorna till Estelle. Tyvärr blir det invigning tidigast på måndag eftersom jag ska jobba lördag-söndag. Men visst känner man sig som en äkta svensk när man rusar fram i naturen med dessa underbart vackra skor på fötterna? HEJA SVERIGE!

Jag har sett att SJ ska lägga ner sin trafik mellan Malmö - Göteborg till våren. Det går inte att kommersiellt konkurrera med länstrafikbolagens Öresundståg som ju har subventionerade biljetter. Men SJ lovar att återkomma 2013. Då ändras nämligen reglerna för vem som får köra tåg på spåren. Och vem som helst kan starta trafik. Och ännu mer förvånande är att jag hör att då har kommersiella företag (som SJ) företräde på spåren framför länstrafikens tåg. Men några krav på att biljettsystemen ska samordnas finns inte. Det riskerar att bli rejält rörigt för resenärerna på attraktiva linjer. Och tydligen ska länstrafikens tåg då komma i andra hand. De som vill tjäna en slant på trafiken har första tjing på spåren. Vet dom vad dom sysslar med egentligen ansvariga politiker. Sveriges järnvägsnät är redan det mest avreglerade, och nu ska det förstöras ännu mer. Andra länder (som Britterna och Nya Zeeland) som gått långt i avregleringen har tvingats gå tillbaka eftersom det blivit fiasko. Men i Sverige fortsätter Högern sin ideologiska utförsäljning.

Inga kommentarer: