onsdag 29 februari 2012

Pengar är viktigt

Nya Moderaterna älskar - pengar
I en debattartikel i Dagens Nyheter redovisar LO resultatet av en granskning av inkomstskillnaderna i Sverige. Under rubriken VD:s årslön lika stor som en industriarbetares livstidslön får vi redovisat hur inkomstskillnaderna stadigt ökat under senare år. Samtidigt som Näringslivets företrädare kräver samhällsansvar av de anställda på golvet roffar man själva åt sig allt mer. Och det handlar inte bara om stigande löner, och hårresande bonusar utan också allt mer av s.k. mjuka bonusar. Fri bil, fri privat sjukvård, städning i hemmet, bostadsförmåner osv osv. Medan personalen i övrigt "belönas" med ett friskvårdsbidrag på 500 kronor roffar toppcheferna åt sig rejält. Och detta samtidigt som man kräver "samhällsansvar" från knegarna.

Men snabbt träder Skattesmitarnas Förenings vd Robert Gidehag ut till de girigas försvar. Fast jag förstår inte riktigt varför Skattebetalarnas Förenings vd ägnar sin arbetstid till att försvara överbetalda företagsledares inkomster. Det handlade inte om deras skatter. Å andra sidan blir jag alltid fundersam när "föreningar" har en VD?

Annars ser jag att Anna Maria Corazza Bildt (gift med vår egen Calle Str... f'låt Bildt) hittat en ny grupp att hjälpa i EU-Parlamentet. Hon ska hjälpa e-handelsföretagen i EU:s labyrinter genom att engagera sig i deras expertpanel. Det gäller att engagera sig för de som stöttar.

Och på tal om de mer privilegierade så ser jag i flera tidningar om en amerikansk undersökning som visar att rika människor är mycket mer benägna att ljuga och stjäla. Dom är helt enkelt mer hänsynslösa än fattiga. Dom är mer benägna att köra för fort i trafiken. Dom är mer benägna att stjäla barnens godis osv. Jag utgår ifrån att Robert Gidehag snart träder fram och försvarar egoisterna.

Vinterjogging: Det blev en ny runda i dag, den sista under vinterbenämningen. Eftersom jag inte började jobba förrän 1145 hann jag med en kort runda under förmiddagen. 5,5 km i ganska lugnt tempo. Och det kändes att jag sprang i måndags också en lite längre runda. Allra helst i början, de första kilometrarna, var det ganska stelt och tungt. Efter ett tag släppte dock det värsta och tiden 31.10 är ju en minut bättre än i torsdags då jag hade ny säsongspremiär.

Inga kommentarer: