måndag 27 februari 2012

Om bristen på yttrandefrihet

Knugen
Dagens Nyheter påminner i sin ledare om hur otidsenliga våra traditioner är. Vår rojalistiska tradition handlar inte bara om gulliga prinsar och prinsessor. Det står också i lagen att vårt statsöverhuvud måste vara kristen av den protestantiska grenen trogen den augsburgska bekännelsen. För att få bli kung eller drottning måste man alltså tvingas på en viss tro. I samband med den ökända överenskommelsen i Torekov ville de mer moderna människorna stryka dessa dumheter. Men det ville inte kungen, och han fick bestämma. Alltså står det kvar i den svenska lagen att kungen eller drottningen t.ex. måste fördöma judar och muslimer. Det skulle bli spännande att höra debatten om Tjabo helt plötsligt lydde lagen! Det hela visar med stor tydlighet på hur omodernt och otidsenligt det hela är. Tänk om Estrella, f'låt Estelle, visar sig vara en modern tänkande varelse och blir ateist? Eller kanske lockas av buddhismen? Eller bara vill vara medlem i katolska kyrkan? Då kan hon inte bli drottning. Men om hon däremot visar sig vara nazist, lida av schizofreni eller vara dement när hon ska tillträda så är det OK. Detta är inget bekymmer. Avskaffa Monarkin och gör Sverige till ett modernt och demokratiskt land. Landets statsöverhuvud ska tillsättas genom lag inte genom samlag som den kloka mannen Wilhelm Moberg sade.

Annars gläds jag av att Aftonbladet tydligen läste min blogg och också konstaterat att förlossningsrapporteringen nu börjat gå på tomgång. Den tryckta tidningen i dag innehöll ingenting om Estelle!

Jag ser att ett antal kommuner nu gått ut och krävt att det kommer ett förslag om ny Robin Hood skatt enligt det förslag som lagts fram för länge sedan. Men den moderatstyrda högerregeringen har lagt förslaget i byrålådan sedan ett antal rika moderatghetton protesterat mot lagen. Just dessa rika höginkomstkommuner (som ju styrs av Moderater) skulle nämligen vara förlorare på förändringen medan fattiga låginkomstkommuner skulle vinna. Och man kan ju inte gå emot de egna!

Nya joggingskor
Från den personliga fronten kan jag berätta att jag i dag invigt mina nya blågula rojalistiska joggingskor. För att hedra vår nya prinsessa köpte jag i fredags nya joggingdojor som är rejält nationalistiska. Det är alltså dags för Vinterjoggingrapport. Det blev en runda i dag på förmiddagen nämligen. Och eftersom jag hållit upp en månad fick det precis som förra veckan bli ett lugnt tempo. Men jag tog en lite längre runda, 7,5 km. Tiden 43.50 är ingenting att skryta med. Men det är i varje fall under 6 min per kilometer. Men om jag nu kommit igång med springandet så ska jag väl snart kunna komma ner i lite mer rimliga tider.

Jag ser förresten att G20-länderna är kritiska mot Euroländerna. Det blir inte fler pengar från IMF om inte Euroländerna ser till att vidta åtgärder som sätter fart på ekonomin. Inom Euron är det besparingar som gäller. Vilket bromsar ekonomin och förvärrar problemen. De flesta Euroländer har just nu en krympande ekonomi. Detta medan de EU-länder som står utanför Euron klarar sig lite bättre. Den gemensamma valutan Euron är ett misslyckande.

Och från EU-fronten hör jag att man nu bestämt att det får vara maximalt 18 mm medan bräderna i golvet hos grisarna. I Sverige gäller sedan tidigare 20 mm. Så nu måste alla grisbönder bygga om för mångmiljonbelopp. När ombyggnaden är klar kommer säkert nya regler som säger 17 mm! Påpekas kan att det inte finns någon som helst forskning som säger att just 18 mm är en lämplig gräns. Det är bara det att man måste ju fatta ett beslut och då lät 18 mm bra. Och vi måste ju sedan följa allt som kommer från Bryssel!

Inga kommentarer: