lördag 22 januari 2011

Sveriges äldsta blogg fyller 5000

Jaha, då fyller alltså Sven Tycker 5000 inlägg. Sedan juli 1997 varje dag och innan dess de flesta dagar sedan 4 maj 1997. Och detta gör med allra säkerhet Sven Tycker till Sveriges allra äldsta fortfarande aktiva kontinuerliga blogg. Jag är medveten om att originalet av Sven Tycker som finns på swl.nu inte är världens modernaste och flashigaste webbsida - tvärtom. Men den har fått behålla utseendet i stort sedan den skapades för snart 14 år sedan. Det har gjorts förändringar vid några tillfällen, men grundidén har fått bli kvar. Jag tycker trots allt att det är innehållet som är det viktiga, och dessutom är det lite nostalgi att få se hur webben såg ut för 10 år sedan. Så nu ger vi oss iväg på de nästa 5000 inläggen, om jag får leva så länge. Gå gärna tillbaka och läs vad jag tyckte. Hela arkivet sedan 1997 nås härifrån..

I dag berättas det om att mer än 2000 av de som pga Högerregeringens Ättestupa i Sjukförsäkringen slängts ut ur Sjukförsäkringssystemet i dag står helt utan inkomst. Det rör sig om en grupp svårt sjuka människor som haft tillfällig Sjukersättning. En förmån som avskaffats. Dom är inte tillräckligt varaktigt sjuka för att kunna få en stadigvarande Sjukersättning. Men dom är så helt utan arbetsförmåga så att Arbetsförmedlingen inte ska kunna göra något för dom. Dom har därför inte heller rätt till A-kassa. Och dom kan inte få Sjukpenning eftersom dom inte har någon Sjukpenninggrundande inkomst. Däremot är dom troligtvis tillräckligt sjuka för att ha haft rätt till detta. I dag är dom nästan 2.100 personer och ytterligare 3.000 står på tur att slängas ut på samma sätt. I dag får dom försörjas av föräldrar, barn, makar eller Försörjningsstöd från kommunen. - "Sjukförsäkringsreformen ligger fast" upprepar den nya Socialutförsäkringsministern Ulf Kristersson (moderat så klart) likt en papegoja. Att våra Högerpolitiker inte skäms öronen av sig säger allt om deras människosyn. Sven Tycker att vi gör om hela reformen. Det är INTE fel att försöka hjälpa så många långvarigt sjuka till en meningsfull sysselsättning. Det ÄR fel att slänga ut dom ur Sjukförsäkringssystemet INNAN dom fått denna sysselsättning och kan försörja sig på annat sätt. SKÄMS!

När det kommer pengar in i bilden så är yttrandefriheten inte så viktig för våra stora tidningsdrakar. Den senaste "trenden" är att skapa appar till Apples IPad och sälja. För tidningar är detta viktigt eftersom man kan ta betalt av läsaren i motsats till på Internet rent allmänt där det inte fungerar att börja ta betalt. Och då köper man Apples moralcensur utan att ifrågasätta något. Senast handlar det om Aftonbladets sladderbilaga Klick!. Den har Apple satt en åldersgräns på eftersom det antagligen finns lite för avklädda bilder på kändisar i tidningen. Och Aftonbladet sväljer Apples krav utan protest. Vilket naturligtvis är en präktig skandal. Hur långt får den amerikanska censuren gå när det gäller vad som får visas på en IPad? Får man kritisera USA? Får man kritisera religionen? Amerikansk moral får inte styra information i hela världen. Facebook har plockat bort bilder som mammor lagt upp där dom ammar sina nyfödda barn. Andra tidningar har fått helt stopp av Apple. Och vi har väl alla skrattat åt censurerade babyrumpor på TV i Americas Funniest Home Videos.

Annars hade jag tänkt att ytterligare kommentera de båda moderata ministrarna Tobias Billström och Carl Bildt i dag också. Men jag blir så förtvivlad när jag tänker på dom att jag inte gitter. Men jag noterar att kraven på Tobias Billströms avgång börjar komma. Senast hörde jag att Folkpartiets ungdomsförbund krävt hans avgång. Vad vi i varje fall har lärt oss av Wikileaks läckta dokument är att det är ganska viktigt att inte ha en åsikt i förtroliga samtal med husbonden från USA och sedan säga något annat offentligt. Och vi har också lärt oss att diplomater, dom vet inte vad det innebär att vara diplomatisk.

Vinterjogging 2011: Jag hade först tänkt ta en joggingtur på förmiddagen. Men, när jag var ut första gången kände jag att det var halt. Inte glashalt, men dimman och fuktigheten i luften hade frusit på marken så jag bestämde mig för att låta den utlovade solen tina upp marken först. Nu hann jag inte med någon runda förrän framåt 5-tiden. Och då var det nästan mörkt och började frysa till igen. Jag bestämde mig dock för att ge mig ut ändå. Så det blev att ta på mina nya röa å granna joggingdojor och en reflexväst överst och sedan ut. Och det var inte så fasligt halt. Vad jag däremot kände var att det nog var dags att kanske börja springa en lite längre runda nästa gång. Tiden i dag på de 4 kilometrarna var visserligen lite sämre än förra gången, 21.50, men det skyller vi på mörker och osäkerhet för halkan.

Inga kommentarer: