söndag 30 januari 2011

Sjukförsäkringsfiaskot

Försämringskassan
Av de 24.000 sjuka människor som under första halvåret 2010 slängdes ut ur sjukförsäkringen och dumpades hos Arbetsförmedlingen står i dag drygt 2.100 helt utan någon inkomst. Arbetsförmedlingen har efter tre månaders utredning kommit fram till att dom är för sjuka för att det ska vara någon idé att fortsätta med den s.k. rehabiliteringen. Men i motsats till de nästan 60% som sedan återvänt till Sjukförsäkringen är dessa 2.100 inte välkomna dit heller utan dom har hamnat mitt emellan stolarna. Det kan påpekas att Högerregeringen räknade med att totalt mellan 10-20% skulle återvända till Sjukförsäkringen. Av de 36.000 som än så länge har slängts ut över Ättestupan i Sjukförsäkringen har 320 fått ett jobb på den öppna marknaden, dvs nästan 9 promille. Hur många fler detta är än innan Ättestupan infördes framgår inte av tillgänglig statistik. Men, även om det inte låter så när Högern ska förtala sjukförsäkringen, så förekom det faktiskt även förr att människor återgick i arbete efter långa sjukskrivningar eller tillfällig Sjukersättning. Dvs i korthet, 9 procent står helt utan inkomst och 9 promille har fått ett reguljärt jobb och 60% är tillbaka i Sjukförsäkringen. Trots detta tycker man från Högerregeringen att reformen är lyckad!?! "Men omläggning av sjukförsäkringen är lyckad", säger Anna Pettersson Westerberg som är Moderat statssekreterare. Totalt fiasko vill jag kalla det.

Moderata Kannibalpartiet
Som fortsättning på mina tankar om småpartierna på högerkanten och dess framtid så noterar jag att Maud(eraten) Olofsson fått bakläxa från Husbonden (i form av Fredrik Reinfeldt och Carl Bildt) för sin kritik mot att Moderaterna breder ut sig på röstboskapens bekostnad. Så är det inte alls enligt Fredde och Calle. Det är ju bara så att Moderaterna är så mycket bättre än Centern och dom andra småttingarna så då blir det så här. Och den bredsidan accepterar Maud och sätter sig därför tyst i sin hörna.

Vinterjogging 2011: Det bidde en joggingrunda i dag. Skulle jag hålla mitt varannandagsschema som jag följt sedan jag återupptog springandet efter vinteruppehållet så skulle jag sprungit i fredags. Men jag valde medvetet att ta paus en extradag för att vila upp benen. Och i går var vädret inte inbjudande och dessutom hade jag sovit dåligt. Men, i dag tog jag en runda på förmiddagen. Och det var ljuvligt väder. Det har varit mer eller mindre strålande solsken nästan hela dagen. Och en mycket stark känsla av vår i luften. Jag valde att ta min lite längre runda (6,2 km) ut om Grytevad. Och det kändes riktigt skönt att springa. Visst var det kallt i luften, men löpandet gör att man håller värmen. Tiden 33.40 var en minut bättre än för några dagar sedan, och den ska nog gå att pressa lite till. Nu väntar vi bara på att det ska sätta igång och töa rejält även uppe i skogen så att man kan springa där utan att stå på näsan var tionde meter. Vägarna där är rena isbanan än så länge.

Och så ser jag att Brynäs förlorat rätten att servera öl i Läkerol Arena. En överlevnadsfråga säger klubbdirektören, och tillika vd:n i Brynäs Arena AB, Hans-Göran Karlsson. Om det är en överlevnadsfråga för en idrottsförening att man får lov att sälja öl så tror jag att den aktuella idrottsföreningen ska fundera lite över sin prioritering. Vid kommunens inspektion "pågick ett fylleslag i den största av barerna, Guldbaren. Krossat glas, utspilld öl över hela golvet, folk som stod på borden och flera personer under 18 år inne i baren" står det i rapporten. "Naturligtvis har de delvis rätt i sina kommentarer, men vi tycker ändå att det är drastiskt att dra in tillståndet" kommenterar ovan nämnda klubbdirektör. Fast jag tror mer att han är vd i Arenabolaget än har något med en idrottsförening att göra.

Slutligen vill jag vädja till världens uppfinnare. Skulle det inte vara möjligt att uppfinna ett filter som filtrerar bort Maria Montazami från TV:n så fort hon dyker upp. Jag trodde inte att det var möjligt, men hon är ju ännu mer påfrestande att höra än Anna Anka. Jag kommer ALDRIG att gå innanför dörren på en Max-restaurang. Jag kommer ALDRIG någonsin att köpa en resa från Ving. Snälla, filtrera bort Montezumas hämnd!

Inga kommentarer: