måndag 24 januari 2011

Sätt stopp för privatiseringsivern

Villaägarna har undersökt Elnätsbolagens avgifter och kommit fram till att det skiljer rejält. Och en del bolag överdebiterar rejält. Och det finns en tydlig trend om man tittar på vilka bolag som är dyra (de stora privata eljättarna) och vilka bolag som är billiga (små kommunägda nätbolag). Den här undersökningen skulle ha funnits som facit innan en massa kommuner sålde ut och privatiserade sina elbolag. Privatisering och stordrift är inte alltid den bästa lösningen. Privatisering är ofta den bästa lösningen för aktieägarna, men för kunderna är det snarare tvärtom, det är oftast den sämsta lösningen. Sven Tycker att det på allvar är dags att sätta stopp för kommunernas privatiseringsiver - och statens.

FN:s emblem
Jag har länge tyckt att FN:s nuvarande generalsekreterare Ban Ki-moon är en ganska svag sådan. Men när jag nu läser besserwissern Inga-Britt Ahlenius nedsabling av hans kompetens med ord som "nolla" och "inkompetent" så börjar jag undra om jag kanske trots allt har haft fel i mina tankar. Har han lyckats reta upp henne till den milda grad att hon så totalt sablar ner sin chef när det är dags att sluta (vilket hon har för vana att göra) så kan han inte vara så totalt en "nolla". FN:s problem är att det inte blir starkare än vad dess medlemmar låter det bli. FN är en demokratisk organisation, vilket innebär att med så många totalt olika viljor som ska rymmas i den "demokratin" så blir det svårt att fatta tuffa men kanske nödvändiga beslut.

Mina nya röa å granna joggingdojor
Vinterjogging 2011: Precis som jag funderade över i lördags så tog jag i dag en lite längre runda än tidigare den här säsongen. Jag mätte i går upp en runda på 6,2 km på Hitta.se:s kartor som går ut om Grytevad på gamla Riksettan och sedan hem igen via Olsbovägen. Och för att slippa hamna bakom järnvägsbommar som gått ner så springer jag ut Järnvägsgatan förbi Björnekulla Frukt och viadukten över järnvägen och Västergatan innan jag kommer ut mot Grytevad. Och hemvägen tar jag mig upp Järnvägsgatan vid Kroglyckan. Vad jag tyvärr märkte var att dimman och luftfuktighet frös på den rena asfalten så att det faktiskt var riktigt halt där det inte låg grus. Men det kändes faktiskt helt OK att ta en lite längre runda i kylan. Som vanligt när man springer något nytt så tar man gärna det lite lugnare, och jag förtog mig alltså inte direkt. Tiden 34.40 tycker jag dock var fullt godkänd. Det är inte långt från ett marschtempo på 5.30 per kilometer, och det är som sagt fullt godkänt för en gubbe som inte ha så långt kvar till 60 års ålder. Det känns direkt deprimerande att tänka så, men det är bara lite drygt 1½ år dit.

Jag ser förresten att Calle Bildt har för första gången uttalat sig om vad han sade i Bagdad när han och Tobias Billström sladdrade med amerikanska diplomater. Hela skandalen har han inte haft tid att kommentera på sin blogg. Där har han varit fullt upptagen med att berätta vilka nya flygplatser han sett, vilka nya gubbar han druckit kaffe med och vilka nya hotell han bott på. Men nu har han i en intervju kommenterat det hela. Summan av kardemumman är att han inte kommer ihåg vad han sade...

Slutligen ser jag att miljoner efter miljoner strömmar in i Sverige. Allt eftersom det skrivs avtal med olika skatteparadis om att utbyta information så dyker det plötsligt upp miljoner och åter miljoner som tidigare inte funnits. Tänk vad en liten signatur på ett papper kan förorsaka. Frågan är vad vi ska göra med alla pengarna när även Liechtenstein tvingas skriva på. Oron sprider sig.

Inga kommentarer: