onsdag 19 januari 2011

Fördelen med arbetslöshet

Det finns i varje fall en fördel med att vara arbetslös. Jag lyssnade på stora delar av partiledardebatten i Riksdagen under förmiddagen. En debatt som var något udda eftersom både Mona Sahlin och Maria Wetterstrand tog avsked och det skulle hyllas, tackas och överlämnas presenter. Den allra värsta hyllningen stod nog skoltalibanen Jan Björklund för när han hyllade Mona Sahlins "avskedstal" där hon tog avstånd från i princip allt från valrörelsen. Jan Björklund var så imponerad av det nytänkandet från Mona Sahlin att han till och med hade kunnat rösta på henne sade han. Och om Jan Björklund hade kunnat rösta på Mona Sahlin så visar det med all önskvärd tydlighet att hon var totalt fel ute.

Och på tal om arbetslöshet så såg jag att en utredning hade föreslagit att deltidsarbetslösa borde få bättre förmåner istället för sämre som Högeralliansen har genomfört. De regler som Högeralliansen införde innebär att det är förmånligare för en arbetslös att fortsätta gå helt arbetslös istället för att i varje fall arbeta deltid i avvaktan på att kanske få deltiden utökad till heltid. Men det är mycket i "Arbetslinjen" som faktiskt inte går ihop när man granskar det hela lite närmare.

Havtorn
Under några dagar har jag berättat att jag på skoj köpt en del gamla begagnade analoga kameror på Tradera. Tekniska underverk som trots att dom är 30-40 år gamla fortfarande fungerar mer eller mindre perfekt. Jag undrar om dagens ofta ännu mer avancerade digitala kameror också fungerar om 30-40 år? Efter att jag köpt kamerorna för någon eller några hundralappar har jag tagit en testrulle för att kolla så att dom fungerar. I söndags visade jag en av dessa bilder tagna med en Canon AV-1. I går var det dags att presentera min Praktica LTL. Och i dag har jag tagit med en bild från rullen tagen med en Canon AE-1. Bilden visar en av de många buskarna med havtorn som växer uppe på vallen vid Makadamfabrikens bergbrott. Visst kan vi se att havtornen helt uppenbart frodas ordentligt här uppe. Det måste vara helt ideala förhållanden. Så här såg alltså en av buskarna ut i höstas, ett par dagar innan den första snön kom.

Intressant med havtorn är att det finns hanbuskar och det finns honbuskar. De vackra gula bären finns bara på honbuskarna vilket gör att det ser ganska märkligt ut med buskar helt utan bär vid sidan om buskar som är helt översållade med bär. Havtorn är förmodligen den växt i världen som är vitaminrikast. Men, det är mycket svårt att plocka bären som sitter direkt på stammen. Och, om jag ska vara ärlig så är inte smaken den allra bästa heller. Jag tog också några bilder i Kalvahagen på lite döda träd under en promenad. Några av dessa bilder kan ses på den Facebook-grupp, Vi som gillar Kalvahagen som jag skapat en gång. Ett, Två och Tre.

Det finns också inköpt en Canon A-1 som jag dock ännu inte hunnit testa. Det här är den mest avancerade kameran, och jag ser fram emot att sätta en film i den och få ge mig ut och testplåta. Men, jag återkommer när jag blivit klar med det. Och om jag hittar någon ytterligare modell av Canons A-serie till salu till ett rimligt pris så ska även denna testas.

Slutligen noterar jag att gårdagens joggingpremiär satte sina spår. Jag har under dagen haft lite lätt träningsvärk...

Inga kommentarer: