måndag 17 januari 2011

Militärt fiasko för Sten Tolgfors

Sedan den svenska värnplikten tyvärr avskaffades och en yrkesarmé infördes istället har Försvaret stora problem med att rekrytera det antalet soldater som behövs. Enligt budgeten skulle i dag drygt 5.000 soldater ha anställts. Hälften på heltid och den andra hälften på deltid. Dvs dom skulle ha andra civila jobb, men kallas in regelbundet för tjänstgöring. Till dags datum har bara cirka 2.000 rekryterats. Nästan alla heltidssoldater. Men även här saknas det en hel del. Och när det gäller deltidssoldaterna så är rekryteringen än så länge ett rent fiasko. Huvudskälet är att reformen genomfördes innan de lagar som skulle reglera anställningsförhållandena var klara. Och dom är fortfarande inte på plats. I korthet kan man säga att Krigsminister Sten Tolgfors har suttit en hel del med tummarna i r-ven och inte fått fram de lagar som krävdes. Men att genomföra förändringen var det bråttom med. Sven Tycker vi kallar det hela för FIASKO!

Den svenska vargslakten är snart över för den här gången. Skjutgalna jägare hade ganska snabbt fyllt kvoten på de flesta håll. Spännande är alltid att lyssna på varghatarna när dom ska motivera vargjakten. Men egentligen är det ju inte många argument som håller när man granskar verkligheten. Det allra löjligaste argumentet är att människor inte vågar gå i skogen om där finns varg. Det förvånar mig att dom vågar gå utanför dörren. Det var väl någon gång i början av 1800-talet som det senast var någon som dödades av varg i Sverige. I länder där det finns mycket fler vargar än i Sverige finns inte denna rädsla. Jag utgår ifrån att ingen av dom vågar sig ut i trafiken, där dör det många fler människor. Och faran att vara ute i skogen är inte vargen - det är jägarna. Varje år skjuts ett antal personer ihjäl av jägare. Ett annat argument är att vargen tar jägarnas hundar. Då kan vi konstatera att det är fler hundar som skjuts ihjäl av jägare. För att inte tala om vad trafiken gör med hundar. Och vildsvinen är också en större fara för jägarnas hundar. Nästa argument är konkurrensen om jaktbytet. Vilket ju är ett löjligt argument. Jakten motiveras ju ofta med att det annars blir för mycket vilt. Det är ju då bara bra om vargen hjälper till med att hålla beståndet nere. Det enda argument jag accepterar är att vargen tar tamboskap. Och detta får naturligtvis lösas med bättre stängsel och ersättning för de som förlorar på det.

EU-kommissionären Janez Potocnik hotar nu att dra Sverige inför EU-Domstolen för vargjakten. Han är mycket besviken på att Sverige inte ens bemödat sig att svara på hans brev med frågor innan vi lät jakten dra igång. Han, och många med honom, anser att hela jakten är ett brott med EU:s regler.

Kimmy vid Humlebäcken
Är man arbetslös och ska leva på en låg A-kassa och dessutom straffbeskattas av Anders Borgs Moderata Jobbskatteavdrag så blir det inte så många kronor över. Så fotointresset resulterar inte i inköp av någon ny flashig digital systemkamera. Istället har jag roat mig med att under hösten och vintern köpa några gamla analoga kameror på Tradera som passar in i den samling jag har. Det har blivit några gamla Canon-kameror och av ren nostalgi dessutom en gammal Praktica-kamera. Men jag är inte villig att betala mer än maximalt ett par hundralappar så det blir ju inga praktexemplar och inga lyxkameror. Men jag tänkte faktiskt försöka komplettera min samling av gamla Canon-kameror i A- och T-serien med de modeller jag inte redan äger eftersom dom använder samma objektivfattning och det har jag ett stort urval av i samlingen. Alla kameror testas med en film så att dom verkligen fungerar. Dagens bild är tagen med en Canon AV-1, en modell som lanserades 1979 och som jag köpte billigt i höstas. Och den fungerar helt utan problem. Här sitter Kimmy och vilar upp sig på bron över Humlebäcken under en promenad i höstas.

Säg Nej till Sverigdemokraterna
För övrigt tänkte jag även i dag skicka en speciell hälsning till Sverigedemokraterna genom att citera första meningen i den första artikeln i Förenta Nationernas deklaration om de mänskliga rättigheterna. På Sverigedemokraternas favvospråk danska:

Alle mennesker er født frie og lige i værdighed och rettigheder

Jag tror inte att det behövs någon översättning. Men ha raden i åtanke nästa gång någon sverigedemokrat framför sina sjuka idéer.

Slutligen ser jag på Facebook via en kusin som är lokförare att det officiellt inte längre heter järnvägsstation. Nå'n byråkrat på Trafikverket / Banverket har döpt om det hela till Driftplats. Jag tror jag instämmer med hans kollega som kommenterade det hela med: - "... kommer nog aldrig att säga driftplats för det är det dummaste namn som finns! Någon kontorsnisse som aldrig satt sin fot på järnvägen kom säkert på det!" Sven Tycker instämmer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ur Sverigedemokraternas principprogram framgår deras sjuka idéer:
"Helt central för oss är också FN:s deklaration om de mänskliga fri- och rättigheterna. Partiet tar
starkt avstånd ifrån diskriminering av människor på grundval av kön, religiös och politisk
tillhörighet eller etnisk bakgrund."
Jag vet inte om de har hämtat dessa sjuka idéer från Danmark.

Sven Tycker sa...

Risken finns...