tisdag 18 januari 2011

Det är skillnad på diktatur och diktatur

Tunisiens flagga
I Tunisien har en folklig revolt slängt ut diktatorn Ben Ali efter 23 års styre i landet. Och det ställer naturligtvis frågan om den folkliga revolten kommer att spridas i arabvärlden. Försök görs i varje fall i många länder. Men, det ställer också frågor om hur vi i västvärlden vill ha det med demokrati i resten av världen. När det senast hölls val i Tunisien för några år sedan fick Ben Alis parti 92% av rösterna. En av västvärldens valobservatörer i landet då var förre kd-ledaren Alf Svensson. Och han tyckte visst att det gick ganska bra med de demokratiska valen. Och i Frankrike har det blivit en smärre skandal sedan den franske utrikesministern erbjudit fransk hjälp med att slå ner protesterna när de började. Ben Ali har nu tagit sin tillflykt till Saudiarabien. En av världens hårdaste diktaturer. Men som allierad med USA är detta accepterat av världen...

Jag kan notera att det nu blivit uppenbart att de båda Schipstedttidningarna Aftonbladet (sosseblaska) och Svenska Dagbladet (moderuttblaska) numera härjar i samma hus. Båda tidningarna har i dag som sin huvudledare Militärminister Sten Tolgfors fantastiska förmåga att blunda för verkligheten. Något som jag kommenterade redan i går. När landskapet inte stämmer överens med kartan så är det i våra moderata ministrars värld kartan som gäller. Båda tidningarna drar paralleller mellan Sten Tolgfors och Bagdad Bob. Visst är det så att SvD och AB har olika utgångslägen, men när det gäller Sten "Bagdad Bob" Tolgfors så är man tydligen eniga.

Sedan pokersajterna (registrerade på Malta för att slippa betala skatt) blivit rikligare på nätet än maskrosor på en skånsk sommaräng. Sedan svenska TV-kanaler och svenska kvällstidningar börjat tjäna mångmiljonbelopp på att göra reklam för dessa pokersajter. Sedan tidningarna startat speciella pokersajter som hyllar vinnarna på pokern. Sedan allt detta hände har antalet spelmissbrukare mångdubblats. Kanske 100.000 svenskar spelar bort alla sina pengar (och lite till) på nätet. Platserna för behandling av missbruket räcker inte till. Men det finns en liten grupp som tjänar storkovan på missbruket.

Sedan försäljningen av receptfria mediciner släpptes fri har missbruket av smärtstillande tabletter ökat kraftigt. Att proppa i sig Alvedon eller liknande är i dag det vanligaste sättet för unga flickor att försöka ta livet av sig. Stora grupper i Sverige är i dag tablettmissbrukare, beroende av att dagligen käka smärtstillande för att döva en smärta dom fått just för att dom missbrukar tabletterna. Men TV och tidningar flödar över av ansvarslös reklam för dessa tabletter. Medan vissa tjänar bra med kosing på missbruket lider mångdubbelt fler.

Hembygdsgården i Perslund
Vi fortsätter gårdagens presentation av bilder tagna medan jag testat några gamla kameror som jag köpt billigt på Tradera. Min allra första kamera var en Praktica (ett östtyskt märke, ett av fabrikaten därifrån som väl ganska väl kunde konkurrera med konkurrenter i väst). Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken modell det var jag hade och jag har tyvärr inte kameran kvar. Hur som helst köpte jag i ren nostalgi i höstas för en dryg hundralapp en Praktica LTL på Tradera. En modell som tillverkades 1970-1975. Och den här bilden som visar ett av kvarnhjulen till möllan vid Hembygdsgården i Perslund är en av bilderna jag tog för att testa kameran. Och den fungerar alldeles utmärkt. En hel del av bilderna kan ses i mitt album med bilder från Perslund på Facebook som är tillgängliga för alla via denna länken. Bilderna 8-19 kommer från denna test. I morgon tar vi nästa kamera.

Vinterjogging 2011: Så var det då äntligen töat så mycket is på trottoarer att jag vågade mig ut på liten runda. Senast var, vad jag kan se, den 13 november förra året. Sedan gick motivationen sin väg samtidigt som snön kom. Och min rädsla för att springa när det är halt sitter i rejält sedan jag sprungit och halkat illa för ett antal år sedan. Men i dag tog jag mig i kragen. Med tanke på det långa uppehållet och att det fortfarande finns is på en del ställen valde jag en kortare runda som jag visste var isfri. Det blev alltså min korta 4 km runda upp om Björnås vis Skogslundsbacken och Odenbacken. Och det kändes faktiskt mycket bättre än jag befarade. Nästan ingen is mer än på något enstaka ställe, men däremot rejält dimmigt. Sluttiden 22.40 får betecknas som riktigt bra. Förra våren när jag premiärsprang den här rundan var tiden 24.30, och innan jag övergick till lite längre rundor så sprang jag bara snabbare än dagens tid vid ett enda tillfälle. Bra gjort Sven!

Slutligen noterar jag att AjFån helt uppenbart är en riktigt fånig produkt. På senare tid har det uppmärksammats att Apple säljer en produkt som inte får befinna sig utomhus under en stor del av året på den marknad där den säljs. Skulle något hända med din AjFån så gäller inte garantin om det var minusgrader utomhus. Och det handlar inte om -25 grader, det räcker med någon enstaka minusgrad. Telefonen tål helt enkelt inte kyla (eller fukt eller...) Jag tror jag håller mig till en helt vanlig mobiltelefon utan en massa finesser och som inte kostar en förmögenhet. Apple kan dra till pepparn växer.

Inga kommentarer: