fredag 14 januari 2011

Om Centerns kris

Jag har tillbringat större delen av dagen i Malmö och det blev upp tidigt. Och min tanke att jag skulle läsa både Sydsvenskan och Svenskan på tåget medan jag läste HD till frukosten blev grusade - trodde jag. Jag var helt övertygad om att tidningsutdelningen var försenad just i dag. Denna tro hade jag ända tills jag gick hemifrån för att gå till tåget då jag nämligen upptäckte att hela tidningsbunten satt i brevinkastet - på utsidan. Och jag upptäcker då att jag av ett förstående tidningsbud hade begåvats med tidningen ATL - Lantbrukets affärstidning. En publikation som jag inte tillhör de regelbundna läsarna av.

Och här hittar jag mitt första ämne för dagen. Och det är inte att försäljningen av traktorer ökar, och att dessa blir allt större. Utan det är krisen i Centerpartiet. Här hittar jag nämligen en insändare från en oroad centerpartist. Under rubriken "Centerpartiet ska återvända till sina rötter" läser jag ett påpekande att Centerpartiet inte fick de 15% som Maud Olofsson förutspådde innan valet, det blev 6,5%. I senaste opinionsundersökningen var det 3,8%. "Det går inte längre att skylla på oss som vill återgå till ett småfolksparti. Som vill bli landsbygdens och småorternas parti. Vi som kräver ordning i sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring och sysselsättningspolitik. Att Centern över huvudtaget beblandat sig med den så kallade arbetslinjen som misslyckats är för mig obegripligt." Och här sitter jag och trodde att det faktiskt inte fanns kvar några traditionella centerpartister. Att dom alla hade grupperat sig utanför innekrogarna kring Stureplan. Att Maud Olofssons framfart i Näringsdepartementet hade skrämt bort dom sista. Men det finns tydligen någon av de sista entusiasterna kvar. Maud är inte färdig med sitt uppdrag!

Nya utvärderingar från skolans värd visar på att skolans segregation fortsätter att öka. En undersökning av slutbetygen från Grundskolan visar att skolor i segregerade stadsdelar får allt sämre betyg. Andelen elever som går ut ur grundskolan med gymnasiebehörighet sjunker kraftigt i skolor som ligger i "mindre populära" områden. Friskolor och det fria skolvalet har satt en rejäl fart på segregationen och klyftorna i skolvärlden. "Duktiga" elever och elever från "studiemotiverade" familjer väljer i allt större utsträckning bort vissa skolor och söker sig istället till speciella skolor. Och dom tar då skolpengen med sig. Teorin är att alla elever ska kosta lika mycket. Skolor som har många elever som behöver extra resurser dräneras på pengar. Eleverna här får inte den hjälp och stötta som behövs. Och klasskillnaderna ökar allt mer. Utvärderingar har visat att de "duktiga" inte har fått så mycket bättre resultat. Däremot har de elever som har problem fått ännu större problem. Och skoltalibanen Jan Björklund beklagar...

Annars ser jag att vår nya Infrastrukturminister Catarina Elmsäter-Svärd (m) tog tåget till en konferens i dagarna. Och drabbades även hon av tågförseningar. Tydligen resulterade detta i att hon insåg att något nu måste göras. Stora framsteg...

Inga kommentarer: