fredag 27 augusti 2010

Sverige borde skämmas

Den 17 juli skrev jag om Elmira Jafarova-Kalel och Naief Kalel och deras två gemensamma barn som ska utvisas från Sverige. Elmira med det ena barnet till Ryssland och Naief med det andra barnet till Grekland. De svenska myndigheterna ska alltså medvetet splittra familjen. Nu hör jag om ännu ett liknande fall där mamman med sina tre barn ska utvisas till Ryssland medan sambon och pappan till två av barnen ska utvisas till Elfenbenskusten. Att Utvisningsminister Tobias Billström inte skäms öronen av sig är en präktig skandal. Men han tycker ju, som vi sett flera gånger tidigare, att principerna är viktiga. Dom går före medmänsklighet och anständighet och människors välbefinnande. Om inte den moderata ministern skäms, så gör jag det, över att vara svensk och skåning.

Länsgränsen
När jag sprang min joggingrunda i torsdags upptäckte jag att ett stort bokträd hade nått tidens ände uppe på Promenaden ovanför Tingvalla. Det hade lagt sig rakt över vägen. I dag på förmiddagen tog jag cykeln för att se om det fanns kvar för att ta några bilder. Och det gjorde det! Bilderna kan ses i mitt album med Söderåsbilder på Facebook och det är fritt fram för alla att ta en titt. Jag upptäckte i samband med detta att den gamla stenen som utmärkte den gamla länsgränsen mellan Kristianstads och Malmöhus län står kvar uppe i skogen. Den får väl stå kvar som ett kulturellt minnesmärke. Det var 1 januari 1997 som de båda skånska länen Kristianstads län och Malmöhus län slogs samman till Skåne län, eller Region Skåne. Enligt myten delades Skåne upp i två län när länsindelningen gjordes i början på 1700-talet för att det inte skulle bli en för stark maktfaktor gentemot Stockholm. Dessutom litade man inte riktigt på skåningarna. Det var bara drygt 50 år tidigare som Skåne stulits från Danmark i samband med freden i Roskilde 1658.

Afghanistans flagga
Jag vill förresten passa på att ge en ordentlig eloge till de Rödgröna partierna som nu gjort en överenskommelse när det gäller den svenska NATO-insatsen i Afghanistan. Man säger Nej till att utöka den militära insatsen i Afghanistan som krigsminister Sten Tolgfors (m) vill göra. Målsättningen är också att börja ta hem trupperna 2012 och helt ha avslutat den militära insatsen 2014. Dvs Sverige ska göra som nästan alla andra, planera för att ta hem trupperna. Snart är väl Sverige nästan ensamma om att inte ha ett slutdatum. Men den gode Sten vill väl visa upp sin trohet mot NATO och samtidigt visa hur stenhård han är...

Järnvägsinvesteringar har många positiva bieffekter. Vad sägs om det här ägget som dom hittat inne i berget när man borrade för en tunnel till Botniabanan. Visst är naturen magnifik.

Dagens citat hittar jag i tidningen Fokus som i dag är tillbaka efter ett långt sommaruppehåll.
- "Egoism är ingen dålig egenskap."
Tydligen sagt av bloggaren Blondinbella, alias påläggskalven inom Moderaterna, Isabella Löwengrip. Citatet säger ALLT om varför Isabella är moderat medan jag är anti-moderat. Egoism ÄR en dålig egenskap!

Fast konkurrensen är hård med Anders Borgs: - "Ni ska arbeta inte supa". Tänk att jag håller med Anders. Å andra sidan håller jag inte med Anders när han med bland annat detta ska motivera varför han vill bestraffa den som inte kan eller får arbeta.

Monarkifri zon
Jag läste förresten att Kronprinsessan Vickan gjorde bort sig och inte visste hur man uttalar Ramlösa när hon var i Ramlösa. Jag trodde faktiskt att hon hade rådgivare som hade vett att informera Vickan om att det heter Rammlösa och inte Raamlösa. Alltså med ett kort "a". Ungefär som om vi skåningar skulle envisas med att säga stookhålm med långt "o". Det är så korkat att till och med Skånetrafiken i de Reginatåg som hyrts in under några år i inspelade utrop säger: "Nästa uppehåll Raamlösa". Jag får knottror varje gång jag hör det. Men nu vet ni det, den där kolsyrade drycken ni köper heter Rammlösa, som i att ramla, inte som i en tavelram.

Slutligen noterar jag att valsedlarna börjar trilla in i brevlådan. Det är alltid spännande att kolla vilka som står på de lokala kommunlistorna för de olika partierna. Och att studera vad dom kallar sig. Det finns en del som gillar att bravera med tjusiga titlar - helst på engelska. Jag noterade förresten att min granne står kvar på centerns lista, trots att han inte ens röstar på dom längre.

Inga kommentarer: