söndag 22 augusti 2010

Låt oss hålla möte på krogen!

Den riksdagsledamot som allra mest utnyttjar skattebetalarna för taxiresor är Stureplanscenterns frontfigur, Fredrik Federley. Det kan bli närmare 10.000 kronor på en månad i taxikostnad. Men egentligen är det inte orimligt att FF har en hög räkning för tjänsteresor med taxi. Fredriks sätt att leva och verka har gjort honom mycket illa sedd i vissa mindre nogräknade kretsar och därmed mycket utsatt. Han är en av 12 ledamöter i Riksdagen som av säkerhetspolisen uppmanas att ta taxi för att hans rörelsemönster inte ska bli känt. Och så långt är det väl egentligen inte så mycket att reagera på. Men när man granskar resorna så är det väldigt många "möten" som hålls på Stockholms krogar och nattklubbar sent på natten / tidigt på morgonen. Och det kan väl knappast vara praktiskt att så ofta (många gånger i veckan) hålla möten på inneställena i Stockholm? Och om resorna görs med taxi pga hotbilden så att hans "rörelsemönster" inte ska bli känt, varför är den gode Fredrik så aktiv med att på Twitter i förväg tala om vilka klubbar han ska till? Då blir det ju ingen mening att ta taxin på skattebetalarnas bekostnad? De flesta riksdagsledamöterna med stora taxiräkningar har fått dyra räkningar genom att ta taxi från hemmet till flygplatsen för resor till Stockholm. INTE för resor mellan olika nattklubbar och mellan nattklubbar och hemmet. Sven Tycker faktiskt att Fredrik Federley, om hotbilden mot honom är så hög, (och tyvärr tror jag att det är så) får anpassa livet lite efter det också. Man kan inte leva halva livet på nattklubbarna (även om det kanske lönar sig...) om man har ett heltidsjobb som riksdagsledamot.

Sommarjogging 2010: Jag tog faktiskt min andra runda i dag även om det inte framgått av Sven Tycker. I fredags blev det på förmiddagen en kortare runda om 5,5 km. Men eftersom jag bara hade hunnit springa en knapp kilometer innan mobilen ringde så blev det lite halvdant. Det var en ombudsman på facket som ringde med anledning av ett mejl jag skickat och vi pratade väl drygt 5 minuter innan jag kunde börja springa igen. Tiden på de 5,5 km blev 35.10, men den tiden räknas inte. I dag tänkte jag först ta 7,5 km rundan, men uppe i skogen bestämde jag mig för att förlänga denna lite och jag uppskattar att det blev närmare 8,5 km istället. Jag får väl mäta upp den bättre en dag. Tiden 48 minuter tar jag inte så allvarligt. Det var en hel del motvind och dessutom gjorde det lite ont i ena knät i uppförsbackarna. Sedan kan jag lägga till att jag hade en rejäl grötfrukost liggande i magen också.

Dagens stora samtalsämne (om vi undantar kändissladder och idrott) är nog anklagelserna mot Wikileaks Julian Assange för kvinnoövergrepp. Först kallades det för våldtäkt, men den anklagelsen försvann snabbt igen. Och Sven Tycker faktiskt ingenting i frågan. Här handlar det tyvärr om falsk marknadsföring med min slogan - färdiga åsikter, helt gratis. Jag vet ju inte ett skit om vad som är sant eller inte. Det ÄR ett intressant faktum att det hela läckte ut så snabbt till media. Och DET tycker jag styrker teorin om att det helt enkelt handlar om en medvetet planterad historia för att smutskasta Julian Assange och Wikileaks. Å andra sidan finns det ju faktiskt ingenting som säger att någon bara för att man har Julians helgongloria (i varje fall hos många) inte skulle kunna ha en skev syn på de sexuella relationerna mellan män och kvinnor. Beskyllningarna handlar inte om en "överfallsvåldtäkt" utan om "frivilligt" sex som gått överstyr. Sven Tycker - ingenting! Men jag är lite förundrad över vissa människors syn på sexlivet. Men jag börjar väl bli en gammal stofil som inte tycker att man pippar runt lite hipp som happ.

Jag fick förresten ett flygblad från Sverigedemokraterna i brevlådan. Och jag trodde faktiskt att partiet försökte sudda ut stämpeln som ett enfrågeparti med bara att "allt är invandrarnas fel" som ledande paroll. Jag blev därför lite förvånad när jag ser att alla texterna slutade just med att allt hemskt är invandrarnas fel. Går verkligen tänkande människor på vilka dumheter som helst?

Inga kommentarer: