tisdag 10 augusti 2010

Falska bloggare

Som jag berättat tidigare så "prenumererar" jag på DVD-filmer från Lovefilm och håller just nu på att gå igenom Gérard Depardieus filmer (varvat med filmer som Angeli önskar och filmer som Kevin önskar). I dag har jag tittat på Last Holiday, en film från 2006 med Queen Latifah i huvudrollen som Georgia Byrd. Gérard Depardieu spelar en fransk lyxkock och bland de andra skådespelarna märks bland annat LL Cool J. Och filmen gör mig ännu med glad över att jag bor i ett västerländskt välfärdssamhälle där en arbetarrörelse byggt upp en heltäckande allmän sjukförsäkring som verkligen omfattar alla. Queen Latifahs rollfigur jobbar som butiksbiträde på ett stort varuhus i USA. Sedan hon fått en smäll i huvudet vill företagsläkaren testa sin nya röntgenapparat (inköpt begagnad) och upptäcker då att Georgia har en ovanlig tumör som kommer att innebära att hon kommer att dö inom 3-4 veckor. Sjukförsäkringen hon har via arbetet (alla har inte ens detta i USA) täcker dock inte en operation. Och kostnaden är så hög att hon har inte råd att betala den. En situation som vi svenskar är lyckligt lottade och inte ens behöver fundera över. Och jag skänker ett stort tack till de politiker inom arbetarrörelsen och i viss mån socialliberala grupper som trots motstånd från konservativa krafter på högerkanten drivit igenom ett välfärdssamhälle med allmän sjukförsäkring. Georgia bestämmer sig för att leva livet de sista veckorna. Hon tar ut alla pengar hon kan komma över och reser på lyxsemester till Europa. Och här träffar hon lyxkocken spelad av Gérard Depardieu, korrumperade amerikanska politiker och giriga företagsledare. Till slut visar det sig naturligtvis, som ni väl redan gissat, att den begagnade röntgenapparaten visat fel. Men filmen är rolig (och trots både Queen Latifah och LL Cool J:s kopplingar till musiken så sjungs det ingenting), Och dessutom har ju filmen en intressant sens moral.

Ovanstående text är ett exempel på "betald textreklam". Något som ni ofta utsätts för på bloggar utan att ni vet om det. Den där lilla länken till Lovefilm som jag råkar få med innebär att jag får en liten slant i ersättning om ni klickar på den och väljer att gratis testa Lovefilm. Hade min blogg varit mer framgångsrik och haft många fler läsare så hade jag nog kunnat få betalt bara för att nämna Lovefilm eller i varje fall för varenda klick på länken. Så var ALLTID misstänksamma om bloggare i sin text nämner varumärken, affärer eller produkter. Det kan bero på rent neutrala personliga synpunkter. Men det kan lika gärna handla om "betald textreklam". Något som jag tycker är falskt. Det som är reklam och som betals för ska det klart framgå att det är reklam. Det som står i "brödtexten" ska inte vara betalt eller mot ersättning. Sådant är falskt, mycket falskt och att lura läsaren.

De flesta av er har nog inte missat de smygfilmer som djurrättsaktivister offentliggjort från svenska pälsdjursfarmer. Vad dessa filmer visar är inte nödvändigtvis att det ser så skrämmande ut alltid. Men, det räcker att det tydligen är vanligt förekommande med rent djurplågeri. Jag undrar om Centerpartiet under ledning av Jordbruksminister Eskil Erlandsson just nu ångrar sina glada tillrop om att "Centerpartiet räddade svensk pälsdjursindustri" sedan man stoppat skärpta krav på just pälsdjursindustrin.

Och när vi nu ändå hackar på Mauderatens Centerpartiet så hörde jag att de Rödgröna kommit överens om att ifall man vinner valet så ska det återinföras möjlighet för Egenföretagare att välja sjukpenning med en dags karens precis som för anställda. Näringsminister Maud Olofsson har ju drivit igenom att för Egenföretagare är från 1 juli minsta karensen 7 dagar. Att Företagarförbundet och andra företrädare för Sveriges egenföretagare välkomnar det Rödgröna kravet biter tydligen inte på Mauderaten. Vilket kan verka underligt. Men det finns en förklaring. Maud har lovat sänkta kostnader för egenföretagare. Och utan försämringen av sjukförsäkringen så blev det mest pannkaka av det löftet.

Så ser jag att de nya Pågatågen ska sättas in i trafik från måndag. Och det innebär att man klarar sig från att komma upp i ett helt års försening. Men den uppgift jag fått tidigare från Skånetrafiken att den första linjen som skulle få de nya tågen skulle bli Skånebanan mellan Helsingborg - Åstorp - Hässleholm - Kristianstad den höll inte. Det blir istället mellan Malmö - Helsingborg och Malmö - Hässleholm dom sätts in. Vi får fortsätta och hålla till godo med överfulla gamla Pågatåg med sina nedsuttna säten. Men, någon gång nästa år - kanske... Det är ju viktigare med pendlarna till och från Malmö.

Slutligen ser jag att en svensk åkt fast för fortkörning i Schweiz. Han körde 290 på en 120-sträcka med sin nyinköpta lyxiga Mercedes sportvagn. De närmare 8 miljoner i böter han riskerar tycker jag inte räcker. Jag tar för givet att bilen förverkas, att körkortet dras in för all framtid och att han får tillbringa en tid bakom lås och bom och fundera över vilken människosyn han egentligen har om andra människors säkerhet.

Inga kommentarer: