torsdag 12 augusti 2010

EU-Maktens Perpetuum mobile

Expressen argumenterar på ledarplats för att det kanske är dags att hålla en ny folkomröstning om avskaffandet av den svenska kronan och istället överlåta den ekonomiska politiken på politiker och byråkrater nere i Europa. Fast ingenstans i Expressens argumentation finns någon förklaring till varför vi då inte borde hålla en ny folkomröstning om medlemskapet i EU först. Vi har dock varit medlemmar i 15 år, men det är bara 7 år sedan förra folkomröstningen om Euron hölls. Om nu ett folkomröstningsresultat inte ska gälla för evigt (och det accepterar jag) så är det väl rimligt att den äldsta folkomröstningen först görs om? Men jag vet, den diskussionen är inte seriös. När det gäller förhållandet till EU-Makten så gäller i Europa ett antal huvudprinciper. 1/ Fråga inte folket om det inte är nödvändigt - det finns en risk att folket inte tycker samma som Makten. 2/ Om du måste fråga Folket så se till att propagandan för Maktens alternativ är intensiv. 3/ Om Folket svarar fel, låt dom svara om tills dom svarat rätt.

Ut ur EU
Men, jag ska vara realist. Maktens män (och några kvinnor) tänker inte riskera att svenska folket svarar Fel igen. Alltså kommer nästa folkomröstning om Euron att hållas vid ett väl valt tillfälle. Och någon chans att ompröva medlemskapet kommer vi inte att få. Där svarade vi ju rätt. Hela EU-projektet är en "Perpetuum mobile", en självgående evighetsmaskin som i all oändlighet likt en Jätten Glufs Glufs glufsar i sig mer och mer Makt hela tiden. Det finns ingen broms inbyggd i systemet utan det kommer att fortsätta i all evighet att glufsa i sig Makt tills hela projektet kraschar. En evighetsmaskin är nämligen inte möjlig.

Den nya Försäkringskassan
I dag är det SR Malmöhus som berättar om köer och arbetsbelastning på den nya Försäkringskassan. Man berättar, precis som jag gjorde i går, att det bara väller in besök på de s.k. Servicekontor som upprättats på en del orter (de flesta orter är helt övergivna och i praktiken utan service). Tanken med den "nya" Försäkringskassan var att om man erbjöd svenska folket att sköta sina ärenden via Internet och telefon så skulle dom bli så överlyckliga att dom inte ville ha någon personlig service. Men där tänkte man faktiskt lite fel. Det finns fortfarande många människor som vill lösa sina problem mellan fyra ögon. Arkitekterna bakom den nya systemet gjorde en liten tankevurpa. Tyvärr är den "nya" Försäkringskassan redan införd. Arbetsplatser har flyttats från mindre orter till stora centraler i större städer. En utveckling som Försäkringskassan inte är ensamma om, men som tvingar människor att tillbringa allt mer av sin fritid sittande i bil, buss eller tåg på redan överfulla motorvägar och kollektivtrafik. Helt emot den samhällsutveckling som vi borde haft. Där så många medborgare som möjligt kan leva, arbeta och handla inom ett litet kort avstånd. För miljöns skull. För trivselns skull.

Sommarjogging 2010: Det har blivit lite svårt att hålla mina joggingföresatser en tid nu. I dag skulle jag ha sprungit veckans andra runda på förmiddagen. Istället blev det veckans första runda framåt kvällen. Men, jag kom ut till sist. För att inte riskera att stå på huvudet igen så valde jag 7,5 km rundan via Promenaden vid Tingvalla. Under dagen har det varit relativt bra väder, dock lite kvalmigt fuktigt framåt eftermiddagen. Men när jag vid 6-tiden gav mig ut började det så smått att droppa lite regn. Men det gjorde det egentligen mest lite skönare att springa eftersom luften blev behagligare. Däremot kände jag redan när jag gav mig i väg att det var tungt att springa. Att jag drabbades av håll efter några kilometer (och det var länge sedan sist) gjorde det inte bättre. Men, hållen släppte och regnet gjorde luften behagligare så mot slutet gick det trots allt ganska bra. Tiden 39.40 är visserligen ingen supertid, jag har varit under 39 ett par gånger. Men dock under de 40 minuterna så det blir godkänt.

Inga kommentarer: