lördag 28 augusti 2010

Stolpskottet Mauderaten

Jag kan inte låta bli att citera Veckans Affärer: - "Stocken av småföretag har växt mindre de senaste fyra åren än under den föregående mandatperioden. Från november 2006 till dagens datum har tillväxten av småföretag varit 3,7 procent. Under tiden 2002-2006 ökade däremot antalet småföretag med 8,9 procent." Va? Växte antalet småföretag mer under den tillväxthämmande sosseregeringen än under dagens tillväxtstimulerande högerregeringen? Hur ska du lyckas prata bort det Näringsminister Maud Olofsson?

Jag kommer nämligen att tänka på detta när jag i Helsingborgs Dagblad läser en genomgång av de olika partiernas valaffischer. På exemplet från Centern syns en leende Maud "Mauderaten" Olofsson och texten "Nya företag ger nya jobb". Näringsministern är ju verkligen att beteckna som en av Högerregeringens stolpskott. Det är väldigt mycket snack, men inte ens Sveriges företagare verkar så nöjda. Och, som sagt, nystartandet av företag har bromsat upp under "Mauderatens" ledning. Rösta om några veckor så att Mauderaten kan återvända hem till sin badtunna!

Var förresten inte syftet med RUT- och ROT-avdragen att komma åt den svarta ekonomin? Nu ser jag att fifflet är omfattande och växer hela tiden. Skatteverket avslöjar allt fler lurendrejerier. Det är något som inte stämmer i hela systemet med subventioner av den fria marknaden...

Det blev biobesök i dag igen. Angeli ville gärna se Grown Ups, så det fick det bli i dag på en första tidig eftermiddagsföreställning. Och det var tydligen inte så populärt. Det var bara Angeli och jag i hela biosalongen. Filmen handlar om det gamla gänget Adam Sandler, Kevin James, Chris Rock, David Spade och Rob Schneider som träffas 30 år senare i samband med deras baskettränares begravning. Tillsammans med fruar (bland annat Salma Hayek) och barn umgås man under några dagar. För manus står bland annat Adam Sandler. Jag hade lite svårt för filmen i början. Det kändes mest som en massa små korta "sketcher", som dessutom ofta inte ens var speciellt roliga. Men så småningom förstod jag tanken bakom när kompisarna och fruarna som från början mest tänkte på sig själva började slipa av kantigheterna och blev bästa kompisar på nytt. Mot slutet upplevde jag filmen som en riktigt trevlig film. Men, det tog ett tag så slutbetyget blev bara 3 pilbågar. Och tyvärr förstördes intrycket sedan av att Skånetrafiken ställde in tåget och ersatte det med buss. Många tåg mellan Helsingborg och Åstorp är just nu inställda och ersatta med buss pga arbeten i Mörarp och Påarp. Men detta tåget skulle gått enligt förhandsinformationen, men det gjorde det inte. Normalt tar resan 20 minuter med Kristianstadstågen. Men bussen kom först en kvart efter att tåget skulle gått, och med angöring till Ramlösa, Påarp, Mörarp och Bjuv innan kom fram till Åstorp så blev den totala restiden istället en dryg timme och 45 minuters försening.

Sommarjogging 2010: Det blev även en löparrunda framåt kvällen. Jag hade någonstans i bakhuvudet att det var större risk för regn i morgon så jag tänkte ta rundan i dag. Men, jag hade inte så mycket tid på mig så jag valde en ganska kort runda. 6 km via Skogslundsbacken, Björnås, Bronsåldersvägen och sedan Odenbacken ner igen. I början kändes det relativt tungt, men ju längre jag sprang desto bättre kändes det. Och när det började falla små regndroppar när jag svängde ner på Odenbacken fick jag ännu mer krafter. Och allt eftersom regnet ökade fick jag mer och mer krafter till högre fart. Sluttiden 31.30 är den näst bästa tiden i år. Men det är faktiskt två månader sedan jag sprang den här rundan.

Jag läste någonstans för några dagar sedan att AIK:s ledning funderade på att be om hjälp av militären för att hålla ordning på sina supportrar. Militären? Ska inte dom syssla med UTRIKES hot, inte INRIKES problem. Sedan Ådalenhändelserna är det väl självklart att militären hålls borta från inrikes konflikter. Eller det är något nytt från Högerregeringen som jag missat?

Slutligen på tal om idrott noterar jag att Sveriges största fråga tydligen är på väg att lösas. Zlatan Ibrahimovic flyttar tillbaka till Italien! Bra, då kan debatten börja handla om något viktigare.

Inga kommentarer: