tisdag 24 augusti 2010

Vem tjänade på alla skattesänkningar?

Alliansfritt
Sedan Fredrik Reinfeldt kom till makten i Sverige har skatterna sänkts så mycket att familjen Reinfeldt (Fredrik och Filippa) i dag betalar 125.000 kronor mindre i skatt än dom gjorde 2006. 125.000 kronor! Det motsvarar hela årsinkomsten för en arbetslös. Jag insinuerar INTE att Fredrik Reinfeldt genomfört dessa enorma skattesänkningar för höginkomsttagare för att han själv skulle tjäna på det. Men siffran visar vilka enorma summor det handlar om i skattesänkningar till de som har råd att leva ett bra liv samtidigt som samhället förlorat alla dessa pengar i inkomster. Pengar som kunde använts till att öka personaltätheten i skolorna, förbättra vården av gamla eller kanske öka antalet sjukhusplatser så att alla som behöver ligga inlagda på sjukhus för vård också får detta. Och när man jämför det med den inkomst en arbetslös har att leva på så inser man hur stora klyftorna i vårt samhälle är, och hur dom under Högeralliansens år vid makten har växt. Ha det i åtanke när ni går och röstar om några veckor.

Jag har inte på länge kommenterat någon av den uppsjö av opinionsundersökningar som presenteras just nu. De i varje fall minst 6 olika institut som för olika media publicerar undersökningar har drabbats av någon sorts inflationssjuka. Det gäller att publicera en undersökning som får rubriker. I de senaste undersökningarna får Högeralliansen allt från 44,6% till 51,5% medan De Rödgröna får mellan 44,2% och 46,6%. Det är allt från 7,6% ledning för Högern till 0,9% ledning för den Rödgröna oppositionen. Men, det värsta är egentligen att de flesta undersökningarna just nu pekar på att Sverigedemokraterna kommer att komma in i Riksdagen. Är verkligen svenska folket så korkade? Finns det så många rasister i Sverige? Jag skäms! Jag läste förresten att en av Folkpartiets kandidater i Malmö bestämt sig för att hoppa av och gå över till Sverigedemokraterna. Folkpartiet får trycka om sina valsedlar och vi andra ser hur litet avståndet är mellan partierna.

Affären med beskyllningarna mot Wikileaks Julian Assange blir allt mer absurd. Jag har ingen aning om ifall han är skyldig eller oskyldig till några sexuella övergrepp. Han är inte skyldig bara för att någon hävdar att hon blivit utsatt. Men han är inte heller oskyldig bara för att han är frontfigur för Wikileaks och ovän med Pentagon. Om han är skyldig eller inte får utredning och eventuell domstol avgöra. Men, sättet det hela har handlags på är illavarslande. Ett beslut om att anhålla honom för våldtäkt fattades innan förhören med den kvinna som anklagade honom ens var färdigt. Läckagen till media från polismyndigheten är skrämmande. Extraknäcker man på polismyndigheten med att sälja utredningar till media? Det läcker värre än en spann utan botten. Det behövs verkligen ingen Wikileaks där inte.

I dag hade jag tänkt springa en runda. Men först fick jag vänta på hantverkare som dröjde. Och när jag sedan hade hunnit med en inköpsrunda, och att hänga upp tvätt så var klockan för sent. Och dessutom blåste det så förbaskat att det inte lockade med en löparrunda. Blåsten, trodde jag däremot, skulle göra tvätten jag hängt ut torr snabbt. Men jag hann inte långt förrän den första regnskuren kom och sedan kom fler. Någon torr tvätt blev det inte...

Inga kommentarer: