onsdag 30 juni 2010

Höga löner och HÖGA löner

Gör Sverige Alliansfritt
I dagens Aftonbladet kommenterar Lena Melin Fredrik Reinfeldt (och hans regeringskollegors) löneökning med "Han borde tjäna ännu mer". Läs gärna mina tyckerier i går. Men Lena Melin har bara till hälften rätt. Jag tycker INTE att våra politiker i allmänhet har för mycket betalt. Jag tillhör den grupp som inser att våra heltidspolitiker jobbar mer än 40-timmar i veckan. Räknar vi med övertid och OB så är deras "timlön" inte sensationellt hög. Att vara politiker på den här nivån är att vara tillgänglig "dygnet runt", att alltid ta jobbet med hem och att man måste vara mycket disciplinerad med att ta ut fritid så fort det öppnar sig en möjlighet. Lena Melins fel när hon skriver "han borde tjäna ännu mer" är att hon gör jämförelsen med näringslivets toppar. Jag gör istället jämförelsen med helt vanliga människor. I dagens nummer av min facktidning, ST Press, skriver man att begynnelselönen för anställda vid Försäkringskassan i Östersund är i dag 18.000. Och de som jobbat i kanske 20-tals år ligger inte många tusenlappar högre. Jämfört med vad "fotfolket" inom offentlig sektor normalt tjänar är Fredrik Reinfeldts 140.000 INTE för lite. Det som är fel är snarare de orealistiska fantasibelopp som betalas ut till många giriga toppar. Det är dom som är för HÖGA, inte Fredrik Reinfeldts lön som är för låg. Och jag anser att höjningen är på tok för hög. Att Regeringen får ett lyft på 3,7% på ett år medan vanliga avtal gett i snitt nästan samma summa - på TVÅ år är inget annat än ännu ett bevis för att man från Makten anser att det är riktigt att klyftorna ökar. Och jag tycker att man från de höga vederbörande borde föregått med gott exempel. Om man nu anser att Jobbskatteavdraget ska innebära lägre lönelyft så kan man inte själva plocka ut högre lönelyft än andra. SKÄMS på er!

Colombias flagga
Antalet mördade fackligt aktiva i världen ökade förra året med 30% till 101 stycken. Ytterligare 10.000-tals fackligt aktiva utsattes för hot, våld och trakasserier. Nästan hälften av dessa mord skedde i Colombia, 48 stycken. Ett av de få högerstyrda länderna i Sydamerika. Även de två länder som följde efter Colombia på listan ligger i Latinamerika, Guatemala och Honduras - två andra högerstyrda länder. I Honduras efter en militärkupp där den folkvalde vänsterledaren Manuel Zelaya förra året störtades av militär, katolska kyrkan och rika kapitalägare. Och det är efter det som morden där satt fart.

Republikanska Föreningen
Jag noterar att prinsessan Madeleines långa sjukskrivningskonvalescens nu är över. I kväll ska hon nämligen gå på middag med en massa andra fint folk i London. Jag gissar att hennes nästan två månader långa sjukskrivning för "depression i samband med bruten förlovning" blir normgivande för hur andra svenskar som är deprimerade ska behandlas. En med skattepengar betald semesterresa till Västindien och fri shopping i New York skulle nog fått vem som helst att plötsligt må mycket bättre. Fast det är klart, Socialutförsäkringsministern botade ju sin "utbrändhet" med tre dagars vila. Så kanske inte. Jag tycker hur som helst att det är skönt att ännu ett rehabiliteringsärende har fått ett lyckligt slut.

Riksbanken förväntas i dag fatta beslut om räntehöjning. Vilket får mig att fundera över de som förköpt sig på dyra fina villor (och bostadsrätter). När man läser att en hel del med huslån inte gör några amorteringar på sina lån i dag när räntan är rekordlåg så får man funderingar. Det är ju nu när räntan är så låg som man ska se till att amortera så mycket som möjligt så att man har en marginal för att klara de högre räntorna när dom kommer. För dom kommer, var så säkra. Men egentligen tycker jag inte synd om dessa som förköpt sig. Men jag tycker synd om alla andra som kommer att drabbas den dag husbubblan spricker. Såg förresten på SVT:s Rapport att försäljningen av riktigt dyra villor exploderat i år. Det finns en del som har riktigt gott om pengar. Bara nämnt så där apropå ökade klyftor.

Slutligen noterar jag att man lyckats spåra källan till en av de pågående förtalskampanjerna mot Mona Sahlin. Till en moderatpolitiker i Gnosjö! Läser man kommentarer på Internet om Mona Sahlin så blir man ofta mörkrädd. Jag är övertygad om att det finns en liten grupp som har som huvudsaklig sysselsättning att skriva "skit" om Mona Sahlin på nätet. Jag är också helt införstådd med att det sker övertramp mot ALLA politiker. Men det som sker mot Mona Sahlin befinner sig i en helt annan division och är uppenbart organiserat. Det finns mycket att kritisera Mona Sahlin för, som jag tycker driver Socialdemokratin åt höger. Som jag inte tycker är den ideologiska förgrundsfigur som hon borde vara. Men kritiken borde handla om sakfrågorna, inte det "skitsnack" som hela tiden sprids.

Inga kommentarer: