lördag 12 juni 2010

Dumt och korkat nöje

De två 16-åringar som förra året tuttade fyr på Hovsjöskolan i Södertälje stäms nu på 25 miljoner kronor av Trygg Hansa. Kanske något att tänka på för de idioter som på andra håll tuttar fyr på skolor, gymnastikhallar eller fritidsgårdar. Den eldsvåda ni skapar löser inte ett enda av de problem ni upplever att ni har, men skapar många problem både för er, era familjer, era vänner och andra.

Belgiens flagga
I morgon är det val i Belgien. Det land som hyser EU:s stora byråkrati kan inte ens själva hålla sams. Landet är delat i två halvor, det fransktalande Vallonien och det flamländska Flandern. Och allra helst i det rika Flandern frodas egoismen. Och det parti som väntas vinna i Flandern, arbetar för ett ökat självstyre i Flandern. Och man har på sikt ett mål om en splittring av Belgien i två delar. Och det är ju en trend, att vi får allt fler länder. Sovjetunionen har delats upp, Jugoslavien har delats upp, Tjeckoslovakien sprack. Blir Belgien nästa?

Det blev biobesök igen i dag på kvällen. Dagens mål var Prince of Persia. En film som bygger på ett gammalt dataspel. Men, det är inte lätt att göra film av ett plattformsspel. Ett spel jag kommer ihåg från "år frösihjäl". Ett ganska klurigt spel att lyckas hoppa och klänga sig fram i. Nu var det istället skapat ett äventyr under den persiska storhetstiden. Det var spänning, kärlek och lite (mycket lite) humor. Jag tyckte att de scener som skapats för att koppla till spelet med hopp och svingande är filmens svaghet. Jag ger filmen 3 dolkar. Men både Kevin och Angeli var mer förtjusta och deras betyg pendlade nog kring 4 eller 5.

För övrigt börjar jag bli trött på regnandet. Det har visserligen varit lite bättre i dag, det har inte regnat kontinuerligt hela dagen, utan "bara" kommit lite skurar då och då. Men nu kan det få lov att ta slut. Trädgården, och naturen i övrigt, behöver inte mer väta just nu. Men, positivt är att det verkar vara dåligt för våra Arion vulgaris också. För en vecka sedan kunde jag få ihop ett 50-tal massakrerade odjur på en runda i trädgården. Nu kanske jag bara hittar ett 10-tal. För det kan väl inte vara så att jag lyckats hålla dom stången med mitt våld?

Nej till kärnkraft
Dagens fullträff hittar jag under rubriken "Falkögat..." i tidskriften Sveriges Natur som ges ut av Naturskyddsföreningen. - "... läser att den finska kärnreaktorn Oikiluoto 3 har försenats med ett år per byggår är ett exempel på ren otur. Ett annat exempel på ren otur är den likadana reaktorn Flamanville-3 som efter två års bygge är minst två år försenad, enligt Le Monde. Men övriga reaktorbyggen i Västeuropa, sammanlagt ... noll stycken, går enligt plan!" Kärnkraften är död! Så det är väl därför som det forna kärnkraftsmotståndarpartiet Centern i dagarna kommer att rösta fram ett Riksdagsbeslut som innebär att det blir fritt fram att ersätta de kärnkraftverk vi har med helt nya. Allt för att fortsätta göra oss ännu mer beroende av kärnkraften. Fast Centern lär vi få klara oss utan i framtiden, alltid något positivt.

I dag var det tydligen dags för Broloppet. Ett lopp jag INTE känner någon lockelse att springa. Att springa genom en lång tunnel...

Inga kommentarer: