tisdag 8 juni 2010

Seriemördarens fortsatta funderingar

Dom hade lovat lite regn i dag också, men till all lycka klarade vi oss helt utan nederbörd. Det gjorde att "Operation Massmord" också gick in i ett lugnare skede. En runda i trädgården i förmiddags resulterade i ett 40-tal massakrerade Arion vulgaris. En regnig dag blir det mycket fler. Jag är normalt en god djurvän. Nästan alla djur fyller en funktion i naturens kretslopp och vi har som Homo Sapiens ingen rätt att döda dessa. Egentligen finns det bara fyra undantag som jag så här snabbt kan komma på. Hårlöss. Flugor inomhus. Mygg som satt sig på mig. Och just Mördarsniglar. Det innebär inte att jag är vegetarian som anser att vi inte har rätt att äta kött eftersom det innebär att döda djur. Människan har varit köttätare sedan urminnes tider. Våra förfäders förfäder jagade för att överleva. Jag skulle inte själv kunna jaga, men den som jagar för köttet och som gör detta på ett humant sätt har jag ingen kritik mot. Nöjesjägare som skjuter för nöjet att skjuta men sedan inte är intresserad av köttet förtjänar inget annat än förakt. Samma sak gäller att föda upp djur för slakt. Så länge djuren behandlas värdigt och slakten sker utan att djuren lider så har jag inga moraliska aspekter på detta. Och jag bryr mig inte heller om vilka djur som äts i olika kulturer. Vill kineser äta hundkött - OK för mig så länge djuren inte plågas och lider. Vi äter inte hundkött, muslimer äter inte griskött, hinduer äter inte kor osv. Kulturen är olika runt om i världen. VI ska inte se vår kultur som något bättre än andras kulturer. Men, djur ska behandlas värdigt och inte plågas. Med undantag för Arion vulgaris - Spansk skogssnigel eller Mördarsniglar.

Jag tror förresten att en starkt bidragande orsak till att dessa sniglar ökar i omfattning är den ökande ovanan med att lägga "mattor" i trädgården. T.ex. för att stoppa ogräs från att komma upp i singeln. Sniglarna älskar dessa mattor under vintern. Dom ligger väl skyddade där under hela vintern.

Palestinas flagga
Jag hörde förresten att det från Israel framförts kritik mot att Reuters vid publicering har beskurit några av de få bilder från Ship to Gaza-kapningen som lyckades smugglas förbi de israeliska terrorgruppernas censur. Jag tycker inte att man från Israel ska säga ett ljud i ämnet. Den part som stulit och förstört i stort sett alla bilder och filmer som togs av aktivister och medföljande journalister ska vara mycket tysta. Den israeliska propagandan är inte värt ett öre när man förstört allt material som kunde motsäga deras egen version. Ett mycket litet antal bilder har kunnat återskapas från raderade minneskort och från ett minneskort som en kvinnlig journalist lyckades smuggla förbi den israeliska censuren genom att gömma det i sina trosor.

Rikssjukvårdsnämnden står fast vid sitt beslut om att koncentrera svenska hjärtbyten till Skånes Universitetssjukhus och Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg. I Stockholm fick man hicka när man upptäckte att ett beslut om centralisering inte innebar att detta innebar flytt till Stockholm. Karolinska Universitetssjukhuset i Solna förlorar nämligen nu rätten till hjärtbyten - trots överklagan. I Fjollträsk tror man alltid att centralisering och koncentration innebär att det ska flyttas TILL Stockholm.

Sudans flagga
Lundin Petrolium får ny kritik från en grupp europeiska frivilligorganisationer som lagt fram en rapport om vad som hände när Lundin etablerade sig i Sudan. Enligt rapporten dog mer än 10.000 människor och närmare 200.000 drevs på flykt pga de stridigheter som Lundin Petrolium beskylls för att ha provocerat fram. Men i sedvanlig ordning når ingen kritik fram till f.d. styrelseledamoten i Lundin Petrolium, den svenska teflonpolitikern Carl Bildt. Sudans flagga var förresten väldigt lik den palestinska!

Båstad verkar inte få sin åttonde golfbana. Den moderata ledningen i Båstad beslutade för ett par år sedan att ge tillstånd till byggande av en extra lyxig golfbana i Påarp, detta trots våldsamt motstånd från miljövänner. Men nu har Regeringen alltså beslutat att säga Nej och upphäver kommunens detaljplan. Stackars båstadsbor, bara 7 golfbanor i en kommun på 13.000 innevånare! Hur ska dom klara sig när 08-orna kommer ner på sommaren?

Inga kommentarer: