måndag 14 juni 2010

Kärnkraftens säkerhetsproblem

Nej till kärnkraft
Ett 50-tal medlemmar av Greenpeace tog sig i dag in på Forsmarks kärnkraftverk och flera tog sig upp på byggnadens tak. Lyckligtvis var dessa Greenpeace-medlemmar endast beväpnade med banderoller och inte granatgevär, bomber och annat. Då hade det varit kört ordentligt just nu. Aktionen var en protest mot den helomvändning i den svenska kärnkraftspolitiken som sker om några dagar. En gång i tiden hade vi en folkomröstning om kärnkraftens framtid, en omröstning som gav till resultat att den svenska kärnkraften i år skulle varit avvecklad. Vi vet alla vad som hänt. Istället för avveckling så har den svenska kärnkraftsindustrin och kapitalet genom passivt motstånd i dag kommit till en punkt där kärnkraften i praktiken har byggts ut sedan dess. Och det beslut som Högerregeringen nu ska fatta innebär att det blir möjligt att göra sig ytterligare beroende av kärnkraften genom en ytterligare utökning av elproduktionen från kärnkraften. Jag hörde en ansvarig på Forsmark uttala sig, och hans uttalande gick ut på att det i princip inte var meningen att man skulle kunna stoppa folk från att tränga sig in! Och DET låter verkligen förtroendeingivande.

Palestinas flagga
Israel har gjort ett generöst erbjudande att utreda kapningen av hjälpsändningarna till Gaza. Och det är ju ett mycket generöst erbjudande. Ungefär som om Serbien skulle utreda krigsförbrytelserna i Bosnien, Irak utreda invasionen av Kuwait eller varför inte tyska nazistpartiet utreda förekomsten av koncentrationsläger i Tyskland. Fast man har ju gjort ännu ett generöst erbjudande. Två internationellt välkända personer ska få ingår i utredningen. Av naturliga skäl får dom inte tillgång till hemligt material, israeliska soldater får inte intervjuas osv. Men Israel ska göra en utredning av händelserna! Om världen accepterar detta är skandalen ett faktum!

Sommarjogging 2010: I dag kändes det riktigt inbjudande att ge sig ut på en löparrunda. Min gissning var att vädret var riktigt idealiskt. Växlande sol och inte allt för varmt. Alltså fick det bli den längre 12,5 km långa rundan via Vrams Gunnarstorps gamla såg och Maglaremaa. Och det kändes faktiskt skönt, i varje fall i början. Backen upp vid sågen tog ganska bra på benen och efter det kändes det lite tyngre. Men, det var fortfarande inte oöverstigliga problem. Vid Maglaremaa höll jag på att trampa på, vad jag identifierade som, en rejäl svart snok. Den låg och solade på skogsvägen som går utefter Maglaremaa. Nu såg jag den i tid och hann byta till den andra sidan. Dock hann jag aldrig studera den så bra, eller få upp mobilen för ett kort, innan den slingrade iväg. Men jag gissar att det var en svart snok. Bland annat storleken får mig till detta. Det är alltid svårt att uppskatta längden på något som ligger slingrande. Men jag uppskattar längden till klart över en meter Och det pekar på en snok om jag läser rätt. Lite senare höll jag på att trampa på en ekorre som tydligen hittat något riktigt gott att knapra på. Så gott att han glömde springa och gömma sig när jag kom frustande. Tiden, 68.55, var ytterligare några minuter bättre än förra rundan.

Innan min löparrunda var jag hos tandläkaren. Och det är ju inte det roligaste man kan sysselsätta sig med. Nu tillhör jag den lilla grupp av människor som i allmänhet kan slappna av ganska bra i tandläkarstolen och inte lider allt för mycket av att ha Olofs alla mojänger surrande i munnen. Nä, det värsta är att det kostar så in i helvete mycket att ta sig ut. I dag blev jag "bara" 1300 kronor fattigare. Det är en skandal av ett välfärdssamhälle att kostnaden skall vara så hög för att få tandvård. Det är många som avstår pga att dom inte har råd. Några dagar tidigare kostade det mig 120 kronor för att med hjälp av två konfererande läkare få veta att det troligen var Nickelallergi och inte Malignt melanom som jag hade på magen. Jag upprepar, det är en SKANDAL att det i ett välfärdssamhälle ska kosta människor så mycket att få sjukdomar i tänderna behandlade jämfört med sjukdomar i övriga kroppen!

Jag har sett i tidningarna att Kullaflyg annonserar med rubriken "Välkommen till vårt skatteparadis". Och det är ju ett väldigt ärligt sätt att beskriva flygindustrin. Flyget är ju skattemässigt gynnat i konkurrensen med andra trafikslag. Energiskatter och Miljöskatter som andra får betala slipper flyget. Flygplatserna tar inte heller ut avgifter från flygbolagen som täcker kostnaderna, utan de förluster som uppstår får hela tiden täckas av andra skattebetalare. Så, helt rätt Kullaflyg, flyget är ett skatteparadis.

Jag såg Ernst-Hugo Järegård i dag på järnvägsstationen i Åstorp. Men inte den Ernst-Hugo de flesta av er tänker på, utan det nya Pågatåget Ernst-Hugo Järegård. Skånetrafiken har beställt närmare 50 nya tåg, och om jag inte missförstått det hela skulle det i dag 1/4 av dessa varit i trafik. Men så är det inte. Den avancerade datortekniken fungerar inte som den ska, så leveranserna är försenade och de som levererats kan inte sättas i trafik. Jag hörde bland annat berättas att när man skulle prova på att multipelkoppla två tågsätt och försökte köra, så ville det ena köra framåt och det andra bakåt...

Inga kommentarer: