måndag 21 juni 2010

Nya kisspauser

Jag nås av beskedet att man hos Bonnierägda TV4 är lyckliga. I tisdags klubbades nämligen en ny radio- och TV-lag. Denna innebär bland annat flexiblare regler för reklamplaceringen i TV. I korthet blir det mer fritt fram för TV4 att stoppa in reklaminslag i TV-programmen som dom vill. Det innebär också friare regler för produktplacering inne i program. Allra gladast tror jag dock att man är på SVT som nu kan få ännu fler tittare som inte står ut med den kakafoni av reklamavbrott som kan förstöra vilka program som helst. På TV4 (och de andra reklamkanalerna) verkar man tro att svenska folket lider av kollektiv inkontinens och ideligen behöver kissepaus.

Jag noterar att Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofsson (c) lyckats reta upp en hel del egenföretagare. Man har nämligen ändrat sjukförsäkringen för egenföretagare. Alla med inkomst från egen verksamhet ska nämligen nu få 7 dagars karens. Visserligen får dom en lite lägre avgift. Men jag tror att de flesta egenföretagare uppskattat den tidigare möjligheten att välja längden på karens. Det är ju så att förutsättningarna är väldigt olika beroende på bransch och verksamhet. En företagare kanske kan ligga hemma i sängen en vecka utan att det drabbar verksamheten så allvarligt. Han kan jobba igen det hela när han frisknat till. För andra företagare innebär några dagars sjukdom ett omedelbart inkomstbortfall. Och det är just pga dessa olika förutsättningar som reglerna tidigare gjort att dessa kunnat välja längden på karens (och därmed också storleken på avgiften). Jag har faktiskt inte riktigt förstått varför alla nu ska påtvingas en hel veckas karens. Och det gör inte heller de egenföretagare som nu absolut inte har råd att bli sjuka. Dom får släpa sig till jobbet, för några pengar från Försäkringskassan är inte att vänta.

Afghanistans flagga
Jag ser på BBC en notis om att antalet döda brittiska soldater i Afghanistan nu nått 300. För några veckor sedan passerade USA siffran 1000 döda. Antalet döda amerikanska soldater per år har ökat för varje år de senaste åren allt eftersom striderna har intensifierats och fler amerikanska soldater förts dit.

Danmarks flagga
Jag såg förresten att man i Danmark oroar sig för att den nyligen beslutade storsatsningen på svensk kärnkraft riskerar att slå ut den danska satsningen på vindkraft, biogasanläggningar och annan miljöenergi. Ett utbyte av de svenska kärnkraftverken med nya (och i och med det även större) kräver en kraftigt ökad svensk elexport. Redan i dag är Sverige en stor elexportör.

Ibland kan man bli överraskad. Ingela skulle kolla temperaturen i morse. Och en titt på termometern sade att strax före sju på morgonen var det 25 grader varmt utomhus! Efter några minuter förstod vi vad som var fel - för SÅ varmt är det INTE så tidigt på morgonen. Kimmy hade dragit in sladden med givare till mätaren. Och denna låg nu inomhus på fönsterkarmen - under Mio, vår katt!

Sommarjogging 2010: Det har varit ganska rejält soligt under hela dagen. Lyckligtvis dock inte så varmt som morgonens "värmechock" kunde tyda på. Måndag innebär i normalfallet en lite längre löparrunda. Jag valde de 10,2 km som är den kortare av mina längre rundor. Tempot i början var ganska bra, och jag kunde känna i uppförsbackarna att en lång tids ganska intensiv träning har haft bra effekt på mjölksyran. Visst känns backarna i benen, men det går att höja tempot ganska snabbt efter backen. För backar blir det en hel del om man ska springa upp på Söderåsen. När jag kom hem, rejält svettig, så stannade klockan på 54.40 vilket är ungefär en halvminut bättre än förra gången. Men förmågan att svettas börjar bli ett rejält irritationsmoment. Bland annat känns det som om ögonen under glasögonen nästan drunknar i svett. Jag skulle kanske testa att springa utan glasögon en gång. Då kanske det blir mindre svett i ögonen. Är detta ett tecken på ålderdom?

Slutligen noterar jag att AF:s arbetslöshetssiffror visat att det går 67.000 fler arbetslösa i dag än för ett år sedan. Totalt 408.000 arbetslösa. Det går kanske bra för en del, men för många andra dröjer nog den där vändpunkten som Maud, Sven-Otto och gänget försöker lura i oss lite till.

Inga kommentarer: