torsdag 10 juni 2010

En chock för Högeralliansen

Mona Sahlin
SCB:s väljarundersökning blev en chock för Högeralliansens företrädare. Ett par av de mer hobbybetonade undersökningarna på senare tid har ju gett en övervikt för Högeralliansen eller i varje fall dött lopp. Därför var SCB:s undersökning, som ger en ledning med 50,2% mot 44,2% till de Rödgröna en chock. Bortförklaringarna hos moderata bloggare och bland kommentatorer från den högra planhalvan har varit en ren fröjd att läsa. SCB:s undersökning är ju så mycket tillförlitligare. Dom frågar drygt 9.000 svenskar medan dom andra hobbyinstituten ligger på 1.000 - 2.000 tillfrågade. Vad egentligen alla undersökningarna visar är att på den Blå planhalvan finns en mycket långvarig kannibalism. Moderaterna (29,2%) ökar, men detta sker nästan uteslutande på de tre små stödpartiernas bekostnad. Främst Kristdemokraterna (4,5%) men även Centern (4,6%) ligger farligt nära spärren på 4%. Och i motsats till Folkpartiet (5,8%) verkar dessa båda partier inte ha insett att deras underdånighet gentemot Moderaterna gör att allmänborgerliga väljare inte ser någon som helst anledning att rösta på dom. Då är det bättre att rösta på det parti som har framgång, alltså Moderaterna. Folkpartiet verkar ha insett dilemmat och driver i flera frågor en egen linje som gör att väljare blir motiverade. På den Rödgröna planhalvan är det faktiskt tvärtom. Det är Socialdemokraterna (33,8%) som har problem medan Vänsterpartiet (5,6%) snart är ifatt Folkpartiet och har lämnat Centern och Kristdemokraterna bakom sig. Den stora framgångssagan däremot är Miljöpartiet (10,7%) som kommer att göra ett rekordval. Miljöpartiet är i dag ensamma klart större än Centern och Kristdemokraterna tillsammans. Socialdemokraternas problem tror jag till största delen beror på den kampanj mot Mona Sahlin som förs, Mosa Mona-kampanjen har varit mycket framgångsrik. Men väljarna går inte så långt till höger som kampanjmakarna önskar, dom går till Miljöpartiet där först och främst Maria Wetterstrand, men även Peter Eriksson är omtyckta. Sverigedemokraterna ligger i sedvanlig ordning under 4%-spärren, som alltid när det är tyst om dom i media. Övriga partier är inte så stora att det finns anledning att skriva om dom. Jag upprepar vad jag sagt. Valet kommer att avgöras av vilka partier som kommer in i Riksdagen. Åker Kd (eller C) ut är det kört för Fredrik Reinfeldt och om Sd kommer in får Fredrik det ett helsike att driva en regering med deras stöd.

Irans flagga
FN:s säkerhetsråd har beslutat om utvidgade sanktioner mot Iran. Det handlar alltså om misstankarna om att Iran är på väg att skaffa kärnvapen. De mest positiva reaktionerna på sanktionsbeslutet kommer från Israel, som är överlyckliga - det enda land i Mellanöstern som redan har kärnvapen. Samma politiker som stött beslutet om sanktioner mot Iran hävdar att sanktioner mot Israel för deras politik på Västbanken och mot Gaza inte är verksamma. Sanktioner fungerar helt enkelt inte säger man - när det gäller Israel. Men inte när det gäller Iran? Jag har ingen aning om ifall Iran är på väg att skaffa kärnvapen. Iran själva hävdar att deras kärnprogram handlar om civil kärnenergi och att atomvapen är ett brott mot Islam. Å andra sidan har inte den iranska ledningen högsta betyg i trovärdighet. Jag kan alltså inte bedöma om uppgifterna om iranska kärnvapen har samma trovärdighet som uppgifterna om irakiska massförstörelsevapen hade. Jag tycker det är självklart att Iran inte har rätt att skaffa kärnvapen, lika lite som Israel har rätt att inneha kärnvapen. Jag anser inte heller att Iran ska ha något civilt kärnenergiprogram eftersom jag är stark motståndare till kärnkraften. Bland annat för kopplingen till kärnvapen. Men, jag tycker att världens politiker talar med en uppenbart kluven tunga när man jämför behandlingen av Iran med behandlingen av Israel. Var är kraven på Israel att göra sig av med sina kärnvapen?

Och apropå gårdagens kommentar om Utvisningsminister Tobias Billströms principfasthet när det gäller att utvisa ensamma ungdomar till en oviss framtid på Malta så läser jag i dag att Sverige (tillsammans med Norge, Nederländerna och Storbritannien) får stark kritik av FN:s flyktingkommissariat. Anledningen är en massdeportation av irakiska flyktingar tillbaka till Baghdad i veckan. En taleskvinna från flyktingkommissariatet säger: "...att man inte längre kan hålla fram Sverige som ett föregångsland när det gäller flyktingmottagning." Utvisningsminister Tobias Billström (m) satsar nog hårt på en Högeralliansregering i koalition med Sverigedemokraterna efter nästa val!

Sommarjogging 2010: Dom hade "lovat" regn, men det blev inte mycket av detta förrän senare på eftermiddagen. Men jag var inställd på att bli rejält blöt under dagens löparrunda på förmiddagen. Om jag blev blöt, så var det för att jag blev så infernaliskt svettig. Eftersom jag inte tog något speciellt lång runda i måndags, som jag brukar, så valde jag den längre i dag istället. Det fick bli de 11,6 kilometrarna via Maglaremaa. Redan från början kände jag att det var tungt. Jag skyllde det på att jag likt Simson förlorade mina krafter när håret klipptes av. Jag hade nämligen varit hos min frisörska precis innan för hårvård. Och eftersom detta bara sker ett par gånger per år så tas det ganska rejält. Alltså var jag försvagad! Men, det visade sig att så illa var det inte. Tiden 1.05.30 var nämligen exakt den samma som för en månad sedan. Det är nämligen så länge sedan jag sprang denna rundan. Så även om det inte var en förbättring så var det en tangering av årsbästa.

Jag såg förresten en sensation uppe i skogen. Jag såg för första gången på minst ett år poliser i Åstorp UTANFÖR polisbilen. Det stod tre stycken och hängde PÅ sin polisbil uppe i skogen vid vad som gissningsvis var en stulen Saab som stod inkörd på en skogsväg. Men en polis UTANFÖR polisbilen i Åstorp - en sensation värd att uppmärksamma.

Slutligen har återigen eder bloggare hamnat i en situation där jag faktiskt inte kan uppfylla mitt löfte om "färdiga åsikter - helt gratis". Visst är det fortfarande gratis, men jag kan inte leverera en färdig åsikt. Det handlar om ifall det är rätt att låta den i USA för flera mord dömda Annika Östberg få vara sommarpratare i radion. På Aftonbladet kan vi t.ex. läsa Karin Magnusson undra Skulle Tony Olsson få berätta sin historia? Och jag tror Karin pekar på en mycket viktig punkt. Annika är kvinna och det var inte svenskar som mördades. Tony är man och det var svenskar som mördades. Jag tycker att Annika Östberg har mer än väl avtjänat sitt straff. Jag finner ingen mening med att låsa in människor för tid och evighet. På den punkten kan ni gärna få "Färdiga åsikter". Men att sedan upphöjas (för det är ett hedersuppdrag) till sommarpratare? Det hade hon inte blivit om hon varit en man. Kvinnliga brottslingar behandlas ALLTID med andra mjuka vantar än manliga brottslingar (som behandlas med hårda handskar istället). Men om det är rätt att få bli sommarpratare - det vete f-n!

Inga kommentarer: