torsdag 24 juni 2010

Nya moraliska funderingar

Den 28 januari hade jag här på Sven Tycker en fundering över moral och samvete när man hittar saker. Var går gränsen för att stoppa vad man hittar i fickan och när man faktiskt bör lägga ner arbete på att spåra en ägare. I går hittade jag två saker. Först en enkrona! Den enda funderingen då är om det är värt mödan att böja sig ner och ta upp slanten. Jag gör det om jag hittar mynt, snål som jag är. Men sedan på eftermiddagen fick jag börja fundera mer på min moral. Jag hittade ett av Skånetrafikens Sommarkort. För de som inte vet vad detta är så kan jag berätta att kortet ger fritt resande på all kollektivtrafik i Skåne under 2 månader, 15 juni - 15 augusti. Kortet kostar 485 kronor att köpa och är alltså mycket förmånligt. Vi har redan två stycken i familjen. Ett köpt för Ingelas jobbpendling till Bjuv. Och ett för Kimmys resor till fritids i Klippan. Och sedan kan korten ju användas av andra i familjen för t.ex. biobesök i Helsingborg eller tandläkarbesök i Malmö. Efter mycket funderande konstaterade jag att det är svårt att spåra en ägare. Kortet var köpt "i butik" och Skånetrafiken kan då inte spåra ägaren. Korten gå ju inte att registrera som övriga av Skånetrafikens Jojo-kort. Och jag bestämde helt enväldigt att lägga en gräns vid 500 kronor. Under det gör jag inget utan behåller vad jag hittar om jag inte kan spåra ägaren. Men om du tappat ditt Jojo-kort kan det återfås mot beskrivning, dvs att uppge kortets nummer. Fast jag ska erkänna att jag har ett lite dåligt samvete, kanske borde man lämnat det till polisen? Men jag bestämde enväldigt gränsen vid 500 kronor.

Mer moralfrågor. Den f.d. polischefen Göran Lindberg står nu åtalad för ett stort antal mer eller mindre grova sexbrott. En ytterst otrevlig person om man får tro rapporteringen i media. Men media är inte nöjda trots alla de snaskiga rubriker man kan skriva och lösnummer man kan få sålda. Som brukligt är när det gäller sexbrott så är utredningen nämligen hemligstämplad. Detta görs för att skydda brottsoffren. Det räcker med att dom blivit utsatta för grova övergrepp, dom ska inte behöva läsa alla de snaskiga detaljerna i tidningarna också. Deras lidande är tillräckliga. Men, där är inte alla företrädare för massmedia nöjda. Dom vill kunna läsa utredningen. Officiellt för att kunna kontrollera så att den f.d. polisen inte ska få någon särbehandling bara för att han är polis. Men i verkligheten är jag övertygad om att det mest handlar om att journalister vill vältra sig ännu mer i snaskigheterna. En del inom poliskåren anser också att utredningen borde vara offentlig. Där tror jag det handlar om att Göran Lindberg aldrig varit någon populär polischef. Och nu vill man hänga ut honom ännu mer. Jag tycker det är bra att utredningen hålls borta från sensationslystna journalister.

Veckans skratt fick jag i går när jag läste Namn och Nytt i Dagens Nyheter. Moderaterna i Täby har en bra lösning på problemet för de fina villaägarna med oljud och buller från genomfartsleder. - "Exempelvis kan det vara en fördel att bygga flerfamiljshus som skydd för buller invid större vägar!" Undrar vilka bulleråtgärder som ska vidtas för pöbeln som bor i de nybyggda flerfamiljshusen?

Sommarjogging 2010: Eftersom dagen utlovats att bli solig så bestämde jag mig för att ta mig min löparrunda tidigt på förmiddagen. Dessutom var det ju dags för en lite kortare runda. Men trots detta blev det svettigt. Jag testade att springa utan glasögon, och det var nog bättre. Ögonen samlade inte på sig lika mycket svett när det fläktade bättre. Rundan blev min 6 km runda via Björnås och Bronsåldersvägen. Tempot från början var väl ganska snabbt, men inte överdrivet. Men uppenbart är att jag hade gott om krafter kvar mot slutet för det måste ha gått undan ordentligt då eftersom tiden 31.00 var en rejäl förbättring från innan. Jag är snart nere i ett 5 minuters tempo per kilometer. Gissa om jag är nöjd med mig själv?

För övrigt hälsar visst Vickan att: - "Det är fantastiskt här". Och det är väl kul att du har det trevligt på bröllopsresan till Söderhavet. Men, det där med 35 grader varmt lockar faktiskt inte mig alls. Men kul att du gillar det. Jag hoppas du får valuta för mina skattepengar.

Inga kommentarer: