tisdag 29 juni 2010

Jobbskatteavdraget ger inga nya jobb

Fredrik Reinfeldt får 5.000 kronor i månaden i löneökning, och alla de andra Högerallianskollegorna i regeringen får 4.000 i lönepåslag. Skulle inte jobbskatteavdraget innebära att löneökningarna blev lägre? Det var väl det som var hela tanken bakom jobbskatteavdraget. Om inte löneutvecklingen påverkas och blir lägre så uppnår vi ju inga positiva effekter av jobbskatteavdraget. Då blir det ju inga nya jobb. Om Fredrik och dom andra avstått från sina löneökningar och nöjt sig med alla tusenlapparna som jobbskatteavdraget gav så kunde man ju anställt en till i regeringen. Och det hade ju i varje fall minskat arbetslösheten med 1 (ett). Ett litet, mycket litet, steg i kampen för att minska utanförskapet.

Det är nämligen så att det är inte jobbskatteavdraget i sig som ska skapa de där 100.000 nya jobben. Jobbskatteavdraget HAR alltså inte skapat 100.000 nya jobb. Det SKA skapa dessa jobb. Och det ska inte ske för att vi betalar lägre skatt. Utan teorin är att den sänkta skatten ska ge lägre löneökningar i lönerörelsen. Och det är de lägre lönerna som ska skapa de 100.000 nya jobben. Vi ska alltså inte få mer i plånboken heller. Teorin är att det ska jämnt ut, lägre skatt men också lägre lön. Men det är uppenbart att teorin inte fungerar. Den enda del som fungerar är straffbeskattningen av sjuka, gamla, arbetslösa och föräldralediga.

Vid månadsskiftet kommer nästa ideologiska framgång för Högeralliansen. Bilprovningen privatiseras. Tre olika (utländska förståss) koncerner kommer då att starta upp egna besiktningsstationer. Argumenten för privatiseringen (de rent ideologiska om att sälja ut våra egna gemensamma ägodelar till kapitalägare håller man tyst om) är att det ska blir fler ställen, och generösare öppettider framtvingat av konkurrensen. Det kommer att bli fler ställen att välja mellan - i storstäderna. Alla tre företag som ska etablera sig svarar att dom ska etablera sig just där. På landsbygden blir det ingen skillnad. Det lönar sig inte. Men eftersom nu samma antal besiktningar ska ske på flera olika ställen under längre öppettider (och till detta ska det bli vinst till de utländska företagen) så kommer priserna att gå upp rejält. I dag är Sverige billigast i Europa, Man räknar med en prishöjning från 300 till 500 kronor om ett litet tag. Fast DET håller Förskingringsminister Mats Odell (kd) tyst om.

Jag ser förresten att Loch Ness odjuret "Nessie" befaras vara död. Det har i princip inte gjorts några observationer av djuret det senaste året. Och det vore ju taskigt för turismen i området. Man får väl hitta på något annat mysterium.

Nyrenoverad björn i järnvägspoarken
Nyrenoverad stins i järnvägsparken
Jag har noterat att Daniel Andersson uppenbarligen håller på att ge sina motorsågskonstverk här i Åstorp en ansiktslyftning. En av björnarna i järnvägsparken och stinsen i andra änden av parken ser riktigt fräscha ut efter rengöring och nyoljning. Totalt finns det förutom stinsen 4 björnar utställda i Åstorp. Alla skulpterade av Daniel med motorsåg från de stora stammar som blev kvar när träden måste fällas. En står vid Kulturhuset Björnen, en mitt i rondellen vid infarten. Det två andra samt stinsen står kvar i järnvägsparken. Jag gissar att även de andra björnarna ska få en ansiktslyftning. Detta är veckans överlägset bästa nyhet. Tack för det!

Åstorps kommun har investerat i en mobil hastighetsmätare. Med jämna mellanrum flyttas den runt mellan olika platser och mäter fartdårarnas hastighet och anger på en digital skylt den hastighet dom kör i. I dag på förmiddagen satte "Oskar Typing" upp mätaren på Östra Vägen där det gamla långtradarfiket Grand Café en gång i tiden huserade. Och jag fick en liten kort pratstund. Han berättade att mätaren har effekt, men att bilisterna är ögontjänare. Vid senaste mätningen vid övergångsstället vid Rågenskolan var medelhastigheten 55 km/tim. Detta är alltså en 30-sträcka med tydligt angivet övergångsställe med avsmalning, mittrefug och slalomkörning. Undrar var medelhastigheten ligger när mätaren INTE finns uppsatt. Jävla ansvarslösa bildårar!

Inga kommentarer: