måndag 30 november 2009

Det växande utanförskapet

Utbetalningarna av socialbidrag (egentligen heter det försörjningsstöd) ökade under tredje kvartalet med 23% jämfört med förra året. I 125 kommuner ligger ökningen på över 30%. Allra värst drabbade är ungdomar. Vår Högeralliansregering har ju verkligen lyckats med att förändra utanförskapet. Tyvärr har facit blivit att de som verkligen tillhör utanförskapet har ökat kraftigt. Och andra som inte känt sig tillhörande utanförskapet ska ju omdefinieras och ska också hamna i utanförskap. Fiasko är det ord jag vill använda.

Sälj ut Mats Odell
Svenskt Kvalitetsindex har offentliggjort årets undersökning över hur nöjda kunderna är med detaljhandeln. Den kedja som de svenska kunderna är allra mest nöjda med är Apoteket AB. Och betyget ökar. Årets siffra är rekordhög för Apoteket AB under de 20 år som undersökningen gjorts. Jag gissar att det är för att råda bot på detta som Högeralliansen nu håller på att genomföra en privatisering av större delen av bolaget. Det kan ju inte vara bra att ett statligt monopol är det som kunderna är mest nöjda med! Usch nä, nå't sånt kan vi inte ha. Oroväckande är att ett annat statligt monopol kommer på andra plats, Systembolaget. Det måste vi nog göra något åt... Det kan noteras att medan förtroendet för Apoteket och Systembolaget har ökat så har det minskat för de flesta andra detaljhandelskedjor. Undantaget är Lidl, men dom låg så lågt att det var fysiskt omöjligt att sjunka. Förskingringsminister Mats Odell är INTE min politiska favorit, jag tycker att vi säljer ut honom istället. Risken är att vi inte får så många ören för honom.

Joggingrapport: Min goda föresats om att hinna med två rundor varje vecka fortsätter att kunna hållas. Jag tog mig alltså tid även i dag för en åttakilometersrunda strax före lunch. Det gick riktigt bra de första kilometrarna, men när jag sedan vid Tingvalla kom in i skogen och skulle börja ta mig upp på åsen slog mjölksyran till ordentligt. Antagligen blev jag lurad av att det inte var rejäl motvind i början som det har varit de sista veckorna. Nu var det ganska tungt i uppförsbackarna och tiden 41.50 bröt trenden av stadigt bättre tider.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Vårt sista skånska ord i vår serie som pågått sedan mitten av juli och som presenterat mer än 150 ord får bli Skaune som alltså är det skånska uttalet av Skåne. Anledningen till min kampanj för skånska ord är att jag vill dra en lans för våra dialekter. Det är viktigt att vi bevarar dessa så att inte den urvattnade stockholmska som av många misstros för Rikssvenska tar över. Bevara din dialekt!

Ni vet väl att Skåningen är en mycket blygsam person. Vår åsikt om Sverige är att: "Sverige består av Skåne och några norr därom liggande fäbodar." Och så har vi skåningen som efter mycket övertalning gav sig iväg på en resa till Norrland. Men han var tillbaka redan på eftermiddagen. "Nä, jag vände i Älmhult, det blev så ödsligt."

Och så kanske några rader om våldet här i världen. I Ryssland misstänker man att det var nynazister som låg bakom bombattentatet mot ett tåg till Moskva och som dödade mer än 25 personer. I USA sköt en ensam man ihjäl fyra poliser som satt och fikade i vad som var en ren avrättning. Jag ser också att försäljningen av skjutvapen i USA går som aldrig förr. Det kan läggas till att 30.000 amerikaner skjuts ihjäl varje år. Min slutsats är att allt för många amerikaner är totalt blåsta i den runda kroppsdel som dom bär överst på kroppen.

Inga kommentarer: