onsdag 25 november 2009

Maud i knipa

Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofsson (c) har i dag gjort klart att det inte blir några aktivare insatser från den svenska regeringen för att rädda Saab. Det är uppenbart att strategin från Regeringen är att lägga hela skulden på Koenigsegg. Själv tycker jag att det är modigt av den svenska Regeringen att ta sitt ansvar för att få ner den överkapacitet som finns inom världens bilindustrier. I USA satsar man stora resurser på, att rädda bilindustrin i USA, I Tyskland satsar man resurser på att rädda industrin i Tyskland osv. Så det är skönt att det finns någon som tar på sig ansvaret. Synd att det måste vara Sverige bara.

Maud Mauderaten Olofsson (c)
Aftonbladet och Rapport rapporterar om Centerns kris. Och i Aftonbladet kan man i en tabell se hur stödet stadigt sjunkit. Och fortsätter utvecklingen så har Maud Olofsson och Centern gjort sitt i Riksdagen. Och som jag sagt tidigare så kommer dom inte att saknas. Partiet har suddat bort sin traditionella profil utan att egentligen få någon ny. Vad Sverige behöver är inte ytterligare ett nyliberalt parti på högerkanten. Och när jag i dag hör att den stora satsningen ska bli att ytterligare sänka skatter, sänka ungdomars löner och göra det lättare för företag att sparka personal som inte passar så blir jag övertygad om att Centern håller på att gräva sin egen grav. Och som sagt, jag kommer inte att sakna er!

Avslöjandena om misskötseln av grisar hos de svenska grisbönderna är oroande. Om de avslöjanden som kommit nu är typiska så blir jag mycket oroad. Jag trodde faktiskt att situationen var bättre. Att det alltid kommer att finnas de som inte sköter sig är ofrånkomligt. Men att omfattningen var så stor som det såg ut trodde jag faktiskt inte. Och att de skyldiga fanns så högt upp inom bondeorganisationerna är mycket oroväckande. Det är INTE svin som ska sköta den svenska grisindustrin.

MUF i Helsingborg har fått en ny styrelse. Sedan avslöjandet om MUF:s spritfester hade den gamla styrelsen stängts av och lokalen varit låst. Jag undrar på hur många håll som MUF:s styrelse borde bytas ut? Att MUF under årtionden använt gratis eller billig sprit utan åldersgräns som ett sätt att värva medlemmar har varit allmänt känt. Den här gången var det Helsingborg som avslöjades. Det har hänt förr i Helsingborg och under årens lopp på många andra håll. Tyvärr tror jag inte att det är allvar denna gången heller med löftena om skärpning.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Dagens ord blir Bang som betyder att vara rädd. "Va ente bang", var inte rädd.

Jag ser att Filippa Reinfeldt får kritik för att hon som Sjukvårdslandstingsråd i Stockholm inte håller sig hemma för att sköta sitt jobb (det fungerar uppenbarligen inte på långa vägar lika bra med vaccineringskampanjen i Stockholm som t.ex. i Skåne). Fru Reinfeldt tycker dock att det fungerar lika bra utan henne hemma. Hon tycker hon gör bättre nytta genom att åka jorden runt med maken och visa upp sig. Och jag tycker att det är en positiv inställning. Det innebär ju t.ex. att Stockholms landsting inte heller har tyckt att de ledande politikerna är oumbärliga som på andra håll där dessa fått förtur i kön för att inte riskera att bli sjuka när dom måste finnas till hands för att fatta beslut. Och med tanke på vad jag tycker rent allmänt om moderata politiker, så kanske stockholmarna ska vara glada att hon håller sig borta. Och som skattebetalare på annat håll än i Stockholm så tycker jag det är positivt att det är stockholmarna som står för lönen (ca 82.000 kr/månad) medan fru Reinfeldt jobbar för hela Sverige. Bara fortsätt ni att betala, ni slipper ju henne!

Inga kommentarer: