måndag 2 november 2009

En socialförsäkringsminister (m) som inte skäms

Försäkringskassans service har blivit sämre
Försäkringskassan har i en utredning beräknat att ungefär en tredjedel av de ca 54.000 svenskar som kommer att slängas ut ur sjukförsäkringen under 2010 som resultat av Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrssons (m) Ättestupalag kommer att ha återvänt till sjukförsäkringen igen efter drygt tre månader. Dom är helt enkelt för sjuka för att ens kunna få någon anpassad sysselsättning. "Vi ska inte glömma bort att det här handlar om människor som varit sjukskrivna eller haft en tidsbegränsad förtidspension i många år..." kommenterar moderutten det hela med. Man kan också säga att det handlar om människor som är sjuka och inte kan arbeta och alltså borde vara sjukskrivna / ha sjukersättning och inte tvingas ut i en oviss framtid av en högerpolitiker som tror att alla bara är lata.

Jag mötte en av mina gamla arbetskamrater på Försäkringskassan på eftermiddagen när han kom hem från jobbet. Så jag passade på att fråga om han hade tänkt springa Skanneloppet (han är alltså klart bättre tränad än vad jag är - bättre karaktär vad det gäller löpandet bland annat). Men han skulle jobba över sade han. Vid mitt påpekande att det ju rapporterats att balanserna var mindre än på jättelänge enligt Försäkringskassans uppgifter så fick jag bara ett skratt till svar!

LO och TCO har lagt fram sina lönekrav inför avtalsförhandlingarna. Och man begär ytterst låga 2,6%. Reaktionen från Arbetsgivarna är att det är ALLDELES för mycket. Och? Har man någonsin sagt något annat? Nollbud är tydligen vad som gäller. Jag räknar med att det nollbudet även gäller chefer, styrelser och andra toppar. Inga lyft och inga bonusar eftersom läget är så allvarligt? Eller?

Afghanistans flagga
I helgen var det meningen att det skulle hållits en andra valomgång i presidentvalet i Afghanistan. Detta sedan det avslöjats att det förekommit ett avsevärt valfusk från "vinnaren" Hamid Karzai i den första omgången. I går förklarade utmanaren Abdullah Abdullah att han drar sig tillbaka sedan han inte fått de garantier mot nytt valfusk som han begärt. Valkommissionen har därför i dag utropat Hamid Karzai till segrare. Dvs han vann eftersom han var bäst på att fuska. Det är den "demokratin" vi har skickat soldater för att försvara!

Skanneloppetuppladdning: Nu börjar det verkligen närma sig, och i sedvanlig ordning så har uppladdningen gått lite si och så. Ibland är det helt legitima ursäkter, men tyvärr är det ofta så att det handlar om prioriteringar. Nu ska jag förhoppningsvis hinna med en runda till i mitten på veckan. Och på lördag är det dags. Förra året sprang jag loppet på 40.14 och jag får väl ha som målsättning att det inte ska bli sämre. Hur som helst hann jag med en runda i går på kvällen. Det börjar bli kallt och mörkt att ge sig ut och jogga, men det får gå. Det kändes riktigt bra från början, och det var egentligen först den sista kilometern som det började att ta emot. Och det skyller jag på motvinden... Tiden 30.00 får anses vara riktigt bra. Jag blev i varje fall positivt överraskad.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: I dag tar vi något som är riktigt rysligt och hemskt, Ryslans. "De' va' en ryslans grann tös" hoppas jag ni begriper vad det betyder.

Jag hade räknat med en del höstgrävning i trädgården under dagen. "Tyvärr" visade det sig att det regnade så det blev inget av med det. Ryslans tråkigt!

Inga kommentarer: