torsdag 26 november 2009

Centerpartister - en utrotningshotad ras

Saab-chefen Jan Åke Jonsson sällar sig nu till de som kritiserar Regeringen i allmänhet och Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofsson (c) i synnerhet för otillräckligt intresse och senfärdighet när det gäller att ställa upp för Saab. Det kan inte vara lätt att vara Centerpartist i dag - om det nu finns några kvar?

Maud Mauderaten Olofsson (c)
Men, jag ska inte överdriva. Det finns faktiskt fortfarande centerpartister. Visserligen är dom utrotningshotade och frågan är om det borde införas någon sorts lag som skyddar de sista entusiasterna. I varje fall Dagens Nyheter ställer upp likt en snäll betjänt. På ledarsidan argumenterar man för att det inte är så farligt om Saab försvinner (och med dom lika många jobb bland underleverantörerna). Det finns ju så många arbetslösa ändå, så ett antal tusen till, vad gör det? Och samtidigt ger debattsidan utrymme till Maud för att få prata om något annat - alltså att fortsätta argumentera för sänkta löner till ungdomar. Det kan ju vara skönt att slippa prata Saab och Vattenfall några timmar.

Men nu ska jag vara snäll. Det finns säkert flera centerpartister kvar med full tankeförmåga.

Det svenska förtroendeindexet har presenterats. Det vi har allra mest förtroende för är Public Service, Sveriges Radio, som passerat IKEA i toppen. IKEA har väl gått vilse på någon Västindisk skatteparadisö. På tredje plats kom Sveriges Television. Jag hittade inte Försäkringskassan alls någonstans i redovisningen. Hade dom trillat ner en division?

Försäkringskassans service har blivit sämre
På tal om Försäkringskassan så såg jag ett inslag från den Internationella avdelningen i Malmö. JO hade visst uppmärksammat förhållandet där. Det har varit katastrofkris på den avdelningen ända sedan den bildades i den nya Försäkringskasseorganisationen. Man fick i TV-inslaget se hur papperslådorna med icke påbörjade ärenden stog staplade i överflöd i korridoren. och där har dom stått i snart ett par år. Jag förstår att min gamle arbetskompis Bengt har lyckats komma därifrån i varje fall. Tyvärr innebär det väl att situationen på avdelningen blir ännu värre.

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Och med tanke på debatten om förhållandena för våra grisar innan dom blir julskinka så ska vi kanske ta ordet Gälla. Ett ord som betyder att kastrera smågrisar.

Jag fick åka till Helsingborg i dag, tredje dagen i sträck. I går var jag på sjukhuset i Ängelholm för ett samtal och eftersom Skånetrafikens förbindelser mellan Åstorp och Ängelholm är ganska dassiga så fick jag ta tåget via Helsingborg. Vilket är en rejäl omväg. Och i dag var jag inne och reklamerade mitt mobila bredbandsmodem. Det var det andra modemet som gett upp på inte allt för många månader. Men dom var tydligen vana. Han tittade bara på min följesedel från leveransen och gick sedan och hämtade ett nytt modem. Det var tydligen många modem som hade varit av något sämre kvalitet. Någon som har ett tips på hur jag får modemet att fungera på en Linuxdator?

Inga kommentarer: