fredag 27 november 2009

Husmarks absurditeter

Ge Christina Husmark Pehrsson sparken
Media uppmärksammar i dag ytterligare en vansinnighet i Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrssons (m) nya Ättestupapolitik. Deltidssjukskrivna som efter årsskiftet passerat ättestupan tvingas begära tjänstledigt från det jobb dom har för att på den del dom i dag är sjukskrivna söka nytt jobb och delta i Arbetsförmedlingens åtgärder. För det första har dom inte ens lagstadgad eller avtalsmässig rätt till tjänstledighet. Arbetsgivaren kan alltså vägra. Och deltidsarbetslös får man ju bara vara under en kort period. Är tanken att dom när den perioden gått ska säga upp sig från det jobb dom kan utföra? Det hela är en vansinnig lag som stressats igenom av en inkompetent moderat minister. Alla politiska beslut är ju fortfarande inte fattade varför den personal som ska administrera vansinnigheterna inte vet vad som gäller om en dryg månad. Ännu mindre vet de som drabbas. Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens personal fattar lika lite som resten av svenska folket. Ge Cristina Husmark Pehrsson sparken och låt henne känna på ett riktigt utanförskap!

Att Högerregeringen med Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofsson (C) sedan länge har bestämt sig för att offra Saab står allt mer klart. Den svenska bilindustrin är inget att satsa på för framtiden är ledorden. De miljarder som anslogs som "undsättningslån" till bilföretagen och främst deras underleverantörer har inte använts alls. I dag har man från både Finansminister och Näringsminister deklarerat att det är inte aktuellt med några lån till Saab. Det handlade alltså inte om att man inte ville låna pengar förrän man kände till framtidsplanerna, det handlade om att det inte skulle ges några lån alls. Punkt! Troligtvis var detta beskedet den slutliga dolkstöten inför det beslut om Saabs framtid som GM:s ledning ska fatta om någon dag. Som enda bilindustrination i världen har den svenska högerregeringen deklarerat att DOM tänker inte försöka hjälpa sin bilindustri. Och då kommer naturligtvis GM och andra jättar att satsa sina resurser på annat håll. Som hedersmedlem i Sveriges förenade bilismhatare är mina känslor inför detta splittrade. Det är ju bra att det görs färre bilar, men å andra sidan tror jag inte det blir den effekten. Bara att de bilar som tillverkas produceras av andra medan svenska jobbare blir arbetslösa.

Joggingrapport: Jag börjar bli riktigt stolt över mig själv. Även i dag tog jag mig tid till en joggingrunda på förmiddagen. och precis som de tidigare gångerna så tog jag åttakilometersrundan. Den börjar kännas bättre och bättre. Precis som tidigare blåste det motvind de första kilometrarna, men det var lite mindre blåst i dag. Däremot kändes det att det var lite kallare. Men, det kändes riktigt bra. Tiden 40.10 var en ytterligare klar förbättring, och det står nog klart att rundan är mindre än 8 kilometer i verkligheten...

Den vackra skånska flaggan
Skånska ord: Är ordet Grunna verkligen ett dialektalt skånskt ord? Grunna betyder att fundera eller tänka och det finns i en ordlista över skånska ord. Jag uppfattar det mer som en mer rikstäckande vardagligt ord för att just fundera. Hur som helst tycker jag att Socialförsäkringsminister Husmark Pehrsson ska grunna lite över sin framtid.

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
För övrigt noterar jag att Cecilia Malmström tydligen ska få ansvar för Festung Europa. Samma år som vi firat 20-års jubileumet av Berlinmurens fall så ska alltså den svenska kommissionären ta ansvar för byggandet av de nya murarna runt EU för att förhindra flyktingar från att ta sig in innanför muren. Det handlar också om uppbyggandet av ett Europeiskt FBI. Enligt Fredrik Reinfeldt är det hela en framgång, och det hela benämns som en "tung post". Jag är lite orolig för att en EUforisk EU-fanatiker får ansvar för dessa frågor. Men det är väl alla kommisionärerna, så kanske ska jag istället glädjas åt att det trots allt är en liberal svensk som får ansvar för området. Själv tycker jag det mest känns som ett självmordsuppdrag. Det där med "tung post" verkar de flesta tycka att dom fått. Danmark ska t.ex. ha ansvar för miljön, Finland för ekonomi.

Inga kommentarer: