torsdag 30 april 2009

Pandemipanik

Sedan några dagar verkar hela världen ha drabbats av influensapanik. Av tidningsrubrikerna att döma så är det risk för att halva jordens befolkning kommer att stryka under. Folk handlar munskydd och tror att dom är skyddade. Jag hörde någon som sade att det för de flesta med all säkerhet får exakt motsatt effekt. Eftersom det blir fuktigt under munskyddet kommer man med fingrarna att pilla och klia. Och DÅ finns det större risk att smittas än via inandningsluften. I Egypten ska alla grisar tvångsslaktas. Fast det inte finns någon risk för att man ska smittas av grisarna. Man har visst dessutom bestämt sig för att det inte ska heta grisinfluensa längre. Det ska tydligen heta Nya influensan istället. Vad nästa flunsavåg ska kallas har jag inte förstått. Den ännu nyare influensan? En hel del människor kommer i sedvanlig ordning att under några veckar ligga och snörvla och ha feber. Men många fler kommer att fortsätta dö pga lunginflammation, i bilolyckor, pga rökning, pga alkohol osv osv. Men tidningarna gör oss alla panikslagna för en flunsavåg som verkar jämföras med digerdöden. Kom ner på jorden!

På väg till Klinten
Jag fick nästa film tillbaka från framkallning i dag. Men jag är inte riktigt nöjd med bilderna. Jag använde en annan film och ett annat labb denna gången. Jag tycker det har blivit för mörka färger. Och jag gitter inte sitta och försöka rätta till det digitalt. Hur som helst så här såg det ut i måndags när vi gick upp till Klinten.

Gårdagens HD/NST innehöll en intressant insändare. Med ett nästan ännu mer avslöjande svar från tidningens chefredaktör Lars Johansson. De båda socialdemokratiska kommunalråden i Åstorp och Bjuv, Ronny Sandberg och Stefan Svalö, undrade över tidningens prioriteringar. HD/NST har ju lagt ner kundtjänstkontoren i just Åstorp och Bjuv. Och beslut har fattats om att lokalredaktionerna också ska läggas ner och flyttas in till Helsingborg. Som en övergång sitter båda tillfälligt i Åstorp innan dom flyttar till Helsingborg. Och det är just Bjuv/Åstorp som drabbas, inte övriga orter i tidningens upptagningsområde. Det påpekas också att utrymmet i tidningen missgynnar just dessa båda kommuner. I Nordvästra Skåne (som är HD/NST/LP:s upptagningsområde) är tre kommuner ganska exakt lika stora. Bjuv, Åstorp och Båstad. I dag är Båstad den minsta av dessa tre kommuner. Men utrymmet i tidningen är så fördelat att Bjuv och Åstorp delar ett uppslag, medan den mindre kommunen Båstad har ett eget uppslag. Och till detta kan sägas att det ofta är så att materialet från Höganäs är så stort att delar av Åstorp/Bjuv uppslaget tvingas lämna över en del. Just den dag när insändaren fanns publicerad fick Höganäs hela ena sidan. Och de båda kommunalråden är alltså oroade över en försämrad bevakning från tidningen, och undrar vad detta beror på. Intressant är att chefredaktör Lars Johansson inte besvarar den intressanta frågan. Dvs varför den mindre kommunen Båstad är viktigare än de båda större Bjuv och Åstorp. Jag har själv ställt samma fråga - och inte heller fått något svar. Så vi får väl själva fundera ut några intressanta förklaringar. 1/ HD/NST/LP har inte läst SCB:s befolkningssiffror utan tror att Båstad fortfarande är störst (Båstad är en kommun som sedan flera år visat fallande befolkningstal medan både Bjuv och Åstorp växer kraftigt). 2/ Det finns helt enkelt fler prenumeranter i Båstad än det finns i Bjuv och Åstorp. 3/ Köpkraften (dvs mer intressant för annonsörerna) är större i överklasskommunen Båstad än i arbetarkommunerna Bjuv och Åstorp. 4/ Redaktörerna i Båstad har bättre förhållande till redaktionsledningen än redaktörerna i Åstorp och Bjuv. 5/ Det moderata styret i Båstad ligger bättre till i lobbyarbetet än sossestyrena i Bjuv och Åstorp. 6/ PEAB (som är de som i praktiken bestämmer i Båstad) har en stor ägarpost i HD/NST/LP och styr och ställer därför även där. 7/ Det händer helt enkelt fler skandaler i Båstad än det gör i Bjuv och Åstorp. 8/ Livet är helt enkelt orättvist. 9/ Vi ska var glada i Bjuv och Åstorp som slipper bli omskrivna så mycket, så det är egentligen för vårt eget bästa. Ja, eftersom HD hela tiden undviker att svara på frågan, så får man ju spekulera. Jag för min del tror mest på trean, med ett visst inslag av tvåan. Och jag mötte vårt kommunalråd Ronny i morse, och han är också inne på samma linje.

För de som inte vet så är HD/NST/LP den enda lokaltidningen i området sedan Helsingborgs Dagblad (HD) slogs ihop med konkurrenten Nordvästra Skånes Tidningar (NST). LP står för Landskrona Posten.

För övrigt noterar jag att Dagens Nyheter fått avslag på sin begäran om presstöd! Att dom ens har mage att söka?

Jag fick förresten svar från pajasföretaget CityMail. Dom har som policy att inte betala någon ersättning om man inte fått direkta extrakostnader. Dom tycker att jag istället nästa gång ska ringa och be dom komma och hämta de felaktiga breven! Jag undrar hur mycket man kan debitera för telefonkostnaden? Som sagt, pajasföretag!

Och slutligen noterar jag att det inte blir några Valborgsmässobål. Det råder totalt eldningsförbud pga torkan. Men det är så många som kommer att dricka sig asberusade att dom inte kommer att märka att det inte brinner något bål.

Inga kommentarer: